میخائیل اولیانوف نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری به انگلیس و دیگر کشورهای غربی درباره رد شدن از خطوط قرمز مسکو هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز، در ادامه واکنش‌ها به تنش‌های اخیر بین روسیه و انگلیس « میخائیل اولیانوف » نماینده مسکو در سازشمان‌های بین‌المللی در وین به کشورهای غربی هشدار داد، آزمودن خطوط قرمز روسیه «اقدامی خطرناک» است.

میخائیل اولیانوف نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری به انگلیس و دیگر کشورهای غربی درباره رد شدن از خطوط قرمز مسکو هشدار داد.

چهارشنبه هفته گذشته (دوم تیرماه) بود که یک ناو انگلیسی پس از نقص حریم دریایی روسیه در دریای سیاه با شلیک هشدار کشتی جنگی و بمباران اخطار یک جنگنده روس مواجه شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد. در بیانیه این وزارت تصریح شد: «ناو سلطنتی بریتانیایی "اچ‌ام‌اس دیفندر" که در حال عملیات در شمال شرق دریای سیاه بود، حریم مرزی را نقض کرده و سه کیلومتر وارد آب‌های تحت حاکمیت روسیه در "کیپ فیولنت" شد».

وزارت دفاع انگلیس اما ادعا کرد که ناو این کشور به‌ شکل مسالمت‌آمیز در آب‌های مجاور اوکراین در حرکت بوده و تیری از سوی ناوگان روسیه به سمت آن شلیک نشده است.

با این حال «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین این رویارویی را تأیید کرد و مدعی شد چنین حادثه‌ای نشانگر سیاست‌های تهاجمی و تحریک‌آمیز روسیه علیه کی‌یف و متحدان آن است.

اندیشکده آمریکایی «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» درباره این تقابل گزارشی منتشر کرد و نوشت: « کمتر از یک هفته بعد از دیدار بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در ژنو، حادثه بین بریتانیا و روسیه در سواحل کریمه آزمونی برای خطوط قرمز کرملین بود».

اولیانوف در پیامی توییتری به این یادداشت اندیشکده آمریکایی واکنش نشان داد و به کشورهای غربی درباره تبعات نقض کردن و رد شدن از خطوط قرمز مسکو هشدار داد.

این دیپلمات ارشد روس نوشت: «آزمودن خطوط قرمز روسیه، یک تجربه خطرناک و غیرمسئولانه با هدف ایجاد تنش و آشفتگی بیشتر در منطقه یورو-آتلانتیک است اگر هدف مد نظر (عاملان آزمودن خطوط قرمز روسیه) چیز بدتری نباشد».

پیش از این اظهارنظر توییتری اولیانوف، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص تجاوز ناوشکن انگلیسی به آب‌های سرزمینی روسیه صحبت کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص اقدام ناوشکن انگلیسی در تجاوز به آب‌های سرزمینی روسیه گفت یقین دارد که این اقدام بدون دریافت تایید از سوی آمریکا انجام نشده است