هادی العامری بیان کرد: درخواست منحل کردن حشدالشعبی کاملا مردود است و الحشد عنوانی برای کرامت [عراق] است.

به گزارش مرور نیوز، « هادی العامری » رئیس ائتلاف عراقی «الفتح»، ظهر امروز (جمعه)، در مراسمی به مناسبت سالروز انقلاب ۱۹۲۰ عراق در استان المثنی (جنوب) سخنرانی کرد.

بر اساس گزارش شبکه «العهد»، رئیس ائتلاف الفتح در این مراسم گفت: «تا زمانی که حضور بیگانگان در خاک عراق ادامه دارد، امنیت و عمرانی در کار نخواهد بود».

هادی العامری ادامه داد:‌ «مسئولیت ملی فعلی ما، بیرون کردن نیروهای خارجی از عراق است. حضور آمریکا قانونی نیست و مسئولیت تاریخی ما خارج کردن اشغالگران است و دولت باید آن را اجرا کند».

العامری اضافه کرد: «درخواست منحل کردن حشدالشعبی کاملا مردود است و الحشد عنوانی برای کرامت [عراق] است».

بر اساس گزارش العهد، پس از سخنرانی رئیس ائتلاف الفتح، «آمر ابو الجون» نوه شیخ «شعلان ابو الجون» آغازگر انقلاب ۱۹۲۰ عراق علیه استعمار انگلیس نیز در مرام به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ «انقلاب ۱۹۲۰ یک رخداد تاریخی در عراق و منطقه است و تنها انقلابی است که به موفقیت انجامید».

ابو الجون ادامه داد: «به اشغالگران آمریکایی می‌گوییم چنانچه سعی کنید به الحشد الشعبی خدشه‌ای وارد کنید، عشایر عراق پایه‌های شما هدف قرار خواهند داد».

وی در بخش دیگری اضافه کرد: «از مجلس نمایندگان می‌خواهیم که درباره کارشکنی‌های آمریکا موضعی تعیین‌کننده اتخاذ کنند».

این اظهارات پس اقدام اخیر آمریکا علیه مواضع و رزمندگان سازمان الحشدالشعبی در مرز سوریه و عراق بیان شده است.

بامداد روز دوشنبه هفته جاری منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از این گزارش‌ها، وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد: «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور "جو بایدن"، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. گروه‌های مقاومت عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌هایی از انتقام سخت از آمریکایی‌ها سخن گفتند. دولت و وزارت خارجه عراق نیز این حمله را محکوم کردند.

به رغم آنکه پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی، طرح اخراج نظامیان بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد، اما واشنگتن همچنان به زیر پا گذاشتن این مصوبه ادامه می‌دهد.

با آنکه مقامات آمریکایی و عراقی اظهاراتی درباره محدود شدن مأموریت نیروهای خارجی به آموزش و مشاوره‌دهی به نیروهای عراقی مطرح کرده‌اند، اما گرو‌ه‌های مقاومت مستقر در عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.