حامد کرزی که با رسانه چینی گلوبال تایمز گفت‌وگو می‌کرد، افزود: آمریکا و متحدان این کشور نمی‌توانند از مسئولیت خود در افغانستان شانه خالی کنند.

به گزارش مرور نیوز، « حامد کرزی » رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: آمریکا با دو هدف مبارزه با افراطی‌گری و تامین ثبات به افغانستان آمد، اما پس از 20 سال با شکست در هر دوی این اهداف در حال خروج بوده و تلاش دارد بار این جنگ را بر دوش مردم افغان بیاندازد.

وی که با رسانه چینی گلوبال تایمز گفت‌وگو می‌کرد، افزود: آمریکا و متحدان این کشور نمی‌توانند از مسئولیت خود در افغانستان شانه خالی کنند.

به گفته وی این مسئولیت مردم افغان است که امنیت خود را تامین کنند، اما آمریکا و متحدان آن نیز در این موضوع مسئولیت دارند.

کرزی با رد اظهارات جو بایدن مبنی بر رسیدن آمریکا به اهداف خود در افغانستان، خاطر نشان کرد: آمریکا در تمام اهداف اعلامی خود از جمله مبارزه با تروریسم و پایان بی‌ثباتی در افغانستان شکست خورده است.

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین به تحولات اخیر این کشور و تصرف شهرستان ها توسط طالبان واکنش نشان داد و گفت: آنچه تروریسم را در افغانستان محو می‌کند همکاری کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ در این زمینه است.

این سیاستمدار ارشد افغانستان به نقش چین در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: نقش پکن در این زمینه بخصوص در بهتر کردن روابط میان پاکستان و افغنستان بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت که چین باید با استفاده از ابتکار خود درباره گفت‌وگوهای صلح در پکن و همچنین از طریق مذاکرات  چین، روسیه، پاکستان در افغانستان نقش آفرینی کند.