نخست وزیر عراق بیان کرد: این دولت هزینه سیاست‌های اشتباه و هدر دادن اموال طی در زمینه انرژی طی ۱۷ سال گذشته را پرداخت می‌کند و زمانی که این حرف را می‌زنیم ما را سرزنش می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، مصطفی الکاظمی در جریان نشست فوق‌العاده در پی قطعی مداوم برق در این کشور اظهار کرد: کمیته‌ تحقیقی را برای پاسخ گویی به سوال شهروندان درباره افرادی که شبکه‌های انتقال برق را هدف قرار می‌دهند و دلایل هدف قرار دادن آن تشکیل دادیم و پس از تکمیل تحقیقات پاسخ تمامی این سوالات را خواهیم داد.

وی افزود: این دولت هزینه سیاست‌های اشتباه و هدر دادن اموال طی در زمینه انرژی طی ۱۷ سال گذشته را پرداخت می‌کند و زمانی که این حرف را می‌زنیم ما را سرزنش می‌کنند.

الکاظمی ادامه داد: سوال ما این است که چرا در طول ۱۷ سال گذشته تصمیماتی در راستای اتصال برق با کشورهای همسایه گرفته نشده است. شبکه برق کشور تنها به ایران وصل است که البته در این باره در حد توان کوتاهی نکرده است و حقوقی هم برای ملت خود قائل است.

وی گفت: از یک سال گذشته تا به امروز تصمیماتی را برای اتصال شبکه برق عراق به تمامی کشورهای همسایه اتخاذ کردیم و تحقق این هدف مستلزم زمان و صبر است.

الکاظمی همچنین تاکید کرد: هر مرحله برای حل مشکل برق در عراق سال‌ها به طول می‌انجامد، زیرا عراق در واقع طی سال‌های گذشته هیچ اقدامی را شروع نکرده است. اگر ما در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌کردیم، مساله برق امروز مطرح نبود. اگر ما در بخش گاز سرمایه گذاری می‌کردیم عراق امروز به جای وارد کردن گاز آن را صادر می‌کرد و اگر در جایگاه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کردیم، عراق امروز قادر به تأمین برق خود بود و هیچ بحرانی پیش نمی‌آمد.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از اظهاراتش به تولید انرژی هسته‌ای در این کشور پرداخت و تأیید کرد: من چند ماه پیش با فرانسوی‌ها درباره یک پروژه عراقی برای تولید انرژی هسته‌ای صحبت کردم. عراق حق دارد از انرژی هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز و تولید انرژی برخوردار باشد. ما شاهد درک درستی از سوی کشورهای جهان و فرانسه از این مساله بودیم و اگر موانعی در مقابل عراق برای در اختیار داشتن این انرژی وجود دارد، این وظیفه ماست که برای غلبه بر آن تلاش کنیم تا کسی پس از ما نگوید چرا که این تصمیمات گرفته نشده است.

وی ادامه داد: دولت فعلی یک سال و چند ماه است که سر کار آمده است و همه آنچه را باید از ۲۰ سال قبل ۲۰ انجام می‌شد را امروز انجام داده است. ما در تمام پرونده‌های انرژی تصمیماتی گرفتیم و من شخصاً مسؤولیت آنها را بر عهده خواهم داشت. این تصمیمات اساسی است که ما باید آنها را اجرا کنیم. ما اجرای این اقدامات را آغاز کرده‌ایم و این روند را متوقف نخواهیم کرد و دولت آینده نیز باید این مسیر را تکمیل کند.