یک دیپلمات ارشد روسیه از آمادگی کشورش در گفت‌و‌گو با آمریکا جهت حل بحران لیبی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، معاون وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که مسکو آماده گفت‌‌وگو با واشنگتن و سایر طرف‌های مربوطه درباره لیبی است.

به نوشته وبگاه «لیبیا ریویو» «سرگئی ورشینین » معاون وزارت خارجه روسیه گفت: «ما برای گفت‌وگو در مورد لیبی با همه طرف های ذینفع از جمله ایالات متحده آزاد هستیم.در این رابطه  می‌خواهم یادآوری کنم که در دسامبر 2019، در جریان مذاکرات "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه سابق آمریکا، "سرگئی لاوروف"  وزیر امور خارجه روسیه پیشنهادی برای راه اندازی سازوکاری بین روسیه و آمریکا در مورد طیف وسیعی از موضوعات در خصوص لیبی ارائه داد، اما متأسفانه  ما پاسخی به این ابتکار دریافت نکرده‌ایم.»

این دیپلمات روس گفت: «با این حال، این بدان معنا نیست که ما در مورد مسائل لیبی با همکاران آمریکایی خود اصلاً تعامل نداریم. در نوامبر سال گذشته، ما در مسکو با "ریچارد بی نورلند" نماینده ویژه ایالات متحده در امور لیبی  و سفیر این کشور در طرابلس مشاوره های مفصلی انجام دادیم.»

ورشینین حضور نیروی نظامی خارجی در لیبی را به عنوان یکی از حادترین مشکلات در این کشور توصیف کرد که مانع از حل و فصل مسالمت آمیز می‌شود. وی گفت: «بدون حل آن، هیچ صحبتی از حل و فصل واقعی در مورد لیبی وجود ندارد.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون با یک بی‌ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند. پس از کشته شدن «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

اواخر اسفند سال گذشته دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی و «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ کابینه «دولت وحدت ملی» رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد و ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه» موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان را به دست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند.

رسانه‌های لیبیایی اخیرا  گزارش دادند که اظهارات «ریچارد نورلند» سفیر آمریکا در لیبی درباره مسائل داخلی این کشور باعث عصبانیت مقام‌های لیبی شد.

آمریکا و نیروهای ناتو در سال 2011  به مراکز فرماندهی لیبی در زمان حکومت «معمر قذافی» حملات سنگینی کردند که طی آن غیر نظامیان لیبی نیز متحمل خسارات فراوانی شدند.