ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان بیان کرد: روسیه نگران تشدید فزاینده خصومت‌ها در افغانستان است.

به گزارش مرور نیوز، « ضمیر کابلوف » نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در خصوص اوضاع کنونی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت که روسیه نگران تشدید فزاینده خصومت‌ها در افغانستان است، اما اعتقاد ندارد که طالبان سعی دارد قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

او در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با این خبرگزاری اظهار داشت فعال‌ترین درگیری‌ها در استان‌های شمالی افغانستان در مرز با کشورهای آسیای مرکزی که متحدان و شرکای روسیه هستند، در جریان است.

کابالوف افزود: در روزهای اخیر شدت خصومت ها  بخصوص در استان‌های شمالی این کشور، در برابر پیش‌زمینه خروج تقریباً کامل شده نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، در حال افزایش بوده است. این وضعیت ما را نگران کرده است. در عین حال معتقدیم امروز خطری مبنی بر به دست گرفتن خشونت‌آمیز قدرت از سوی جنبش طالبان وجود ندارد.

این دیپلمات روس در ادامه گفت درگیری‌ها اغلب در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد و به شهرها حمله نشده، گرچه آن‌ها در محاصره شدید قرار دارند.

وی تاکید کرد: هدف طالبان تقویت موقعیت خود پیش از آغاز مذاکرات صلح است. طالبان از عواقب منفی سناریوی با زور روی کار آمدن آگاه هستند و به اجرای آن علاقه‌مند نیستند. آن‌ها قصد خود را برای دستیابی به مصالحه از طریق مذاکرات از جمله در تماس با ما اعلام می‌کنند.

این دیپلمات روس در ادامه  اظهار داشت که روسیه اقداماتی را برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های جنگی از افغانستان به کشورهای همسایه انجام داده، و این مسئله به طور مستقیم با طالبان هنگام حضور آن‌ها در مسکو در میان گذاشته شده است.

او سپس پاسخ سوالات مربوط به تقویت احتمالی پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان را به وزارت دفاع ارجاع داد اما گفت انتظار دارد مسکو از همه فرصت‌های موجود برای مقابله با "طغیان" تنش‌ها از مناطق شمالی افغانستان به سرزمین‌های متحدان روسیه در آسیای مرکزی استفاده کند.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در خصوص ایده استقرار موقت نیروهای آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی ابراز تردید کرد و گفت روند خروج نظامیان آمریکایی نباید به انتقال زیرساخت های نظامی آمریکا در کشورهای همسایه منتهی شود.

وی در همین خصوص اعلام کرد: بیست سال فعالیت آمریکا و ناتو در افغانستان ثابت کرده که حضور پایگاه‌های نظامی ایالات متحده به تقویت ثبات و امنیت در منطقه کمکی نمی‌کند. تا جایی که ما می‌دانیم سایر کشورهای منطقه هم موضع مشابهی دارند.

کابالوف افزود: اوضاع در افغانستان بسیار پویا در حال تغییر و تحول است و مسکو به عنوان یک بازیگر فعال می‌تواند میزبان رویدادهای بین‌الافغانی با هدف پیشبرد مذاکرات صلح باشد. ما برگزاری جلسات در مسکو را در آینده قابل پیش‌بینی از جمله در چاچوب تروئیکای گسترده (شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) و همچنین قالب پیشنهادی مسکو درباره افغانستان منتفی نمی‌دانیم.

روسیه با ماموریت نظامی ترکیه برای حفاظت از فرودگاه کابل مخالف است

او در پاسخ به سوالی درباره سناریوی احتمالی ماموریت نظامی ترکیه برای حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل گفت چنین توافقی بین آنکارا و واشنگتن بدون در نظر گرفتن نظر دولت افغانستان بوده است.

وی تاکید کرد حضور یک گروه نظامی ترکیه بعد از پایان خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان با مفاد توافق ایالات متحده و طالبان که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر بسته شد، در تضاد است.

این مقام روس در ادامه گفت بعلاوه این که طالبان پس از پایان کارزار نظامی آمریکا در افغانستان به صراحت مخالف هر گونه حضور نظامیان خارجی است. کابالوف تصریح کرد این به آن معناست که ترکیه باید مسئله مشارکت ارتش خود در حفاظت از فرودگاه کابل را با مقام‌های افغانستانی و طالبان حل و فصل کند.

او در خصوص نظر روسیه گفت: معتقدیم ادامه ماموریت ارتش ترکیه در افغانستان بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو مانع از حل و فصل زودهنگام در افغانستان و آغاز روند مصالحه ملی می‌شود.

پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه مذاکره با طالبان را ضروری خواند و افزود «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم از این تماس‌ها اطلاع دارد.

سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: البته که ولادیمیر پوتین در جریان است. این تماس‌ها ضرورت دارد. با توجه به اوضاع متشنج افغانستان و تحولات در مرز بین افغانستان و تاجیکستان، این گفت‌وگوها ضروری است.

از اول ماه مه امسال که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد، حمله‌های طالبان در نقاط مختلف به ویژه ولایت‌های شمال افغانستان شدت گرفته است. بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.