مصطفی الکاظمی در گفتگویی بیان کرد: عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد.

به گزارش مرور نیوز، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که عازم ایالات متحده شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس علی‌رغم آن که تأکید کرد که عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد، اما هیچ‌گونه چارچوب زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق ارائه نکرد و تنها گفت که چارچوب رسمی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی به برآیند گفت‌وگوهایش با مقام‌های آمریکایی بستگی دارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تغییر کاربری حضور آمریکا در عراق گفت که بغداد برای آموزش و جمع‌آوری اطلاعات نظامی از آمریکا درخواست همکاری خواهد کرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، الکاظمی قصد دارد فردا (دوشنبه) با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مسائل راهبردی گفت‌وگو کند.

نخست‌وزیر عراق بدون آن که ضرب‌الاجلی را برای خروج نظامیان آمریکایی ارائه دهد، گفت: «هیچ نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاک عراق نیست».

وی ادامه داد که نیروهای امنیتی و ارتش عراق قابلیت دارند که بدون نظامیان ائتلاف تحت رهبری آمریکا از کشور خود دفاع کنند.

با این حال این مقام عراقی در خصوص جدول زمانی عقب‌نشینی نظامیان خارجی از خاک عراق گفت که هرگونه برنامه خروج، بر اساس نیازهای نیروهای عراقی است که در سال گذشته از خود در پیشبرد مستقل مأموریت‌های ضدداعش توانمندی نشان دادند.

الکاظمی توضیح داد: «جنگ علیه داعش و آمادگی نیروهای ما نیازمند یک جدول زمانی خاص است و این مسئله به مذاکراتی بستگی دارد که ما در واشنگتن صورت خواهیم داد».

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده و عراق در ماه آوریل توافق کردند که گذار آمریکا به مأموریت آموزش و مشاوره به مفهوم پایان نقش رزمی آمریکا در عراق است اما هیچ جدول زمانی برای تکمیل این گذار ارائه ندادند.

بر اساس این گزارش، بایدن و الکاظمی در نشست روز دوشنبه خود در کاخ سفید درصدد هستند که جدول زمانی را برای تغییر کاربری حضور آمریکا در خاک عراق مشخص کنند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که از اواخر سال گذشته میلادی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده‌آمریکا، دستور کاهش نیروهای آمریکایی از سه هزار نیرو را صادر کرد، همچنان دو هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.

الکاظمی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری آمریکا با نیروهای عراقی در بخش آموزش و جمع‌آوری اطلاعات نظامی گفت: «آن چه که از حضور ایالات متحده در عراق می‌خواهیم، حمایت از نیروهای ما در بخش آموزش و گسترش کارایی و توانمندی و در بخش همکاری امنیتی است».

وی در این خصوص توضیح داد: «عراق مجموعه‌ای از تسلیحات آمریکایی را در اختیار دارد که نیازمند نگهداری و آموزش است. ما از آمریکا می‌خواهیم که به حمایت از نیروهای ما ادامه دهد و توانمندی‌های ما را توسعه بخشد».

نخست‌وزیر عراق در خصوص اوضاع فعلی کشورش گفت: «ما در برهه حساسی هستیم. ما باید اوضاع سیاسی را تا رسیدن انتخابات آرام کنیم».

انتخابات پارلمانی عراق قرار است در دهم اکتبر (۱۸ مهر) پس از دو دوره تعویق برگزار شود و پس از آن دولت جدید کار خود را آغاز کند. پیش از این «مصطفی الکاظمی» نیز اعلام کرده بود که در انتخابات پارلمانی پیش رو نامزد نخواهد شد و تمام تلاش خود را برای اداره فعلی امور صرف می‌کند.

مصطفی الکاظمی همچنین در بخشی از گفت‌وگوی خود به گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «عراق در جلب اعتماد این کشورها موفق بوده است و از این رو برای ثبات منطقه تلاش می‌کند».

اواخر خردادماه یک مقام مسئول عراقی اعلام کرد که عراق میزبان دیدار مقام‌های مسئول ایران و عربستان بوده است.

پیش از این رسانه‌ها گزارش کرده بودند دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی عراقی - آمریکایی در تاریخ ۲۶ جولای (چهارم مرداد) در واشنگتن برگزار می‌شود.