وزارت خارجه چین با انتقاد از توسل آمریکا به روش‌های مختلف برای تحمیل سیاست خارجی خود بر دیگر کشورها، گفت واشنگتن در حال خلق دشمن‌های خیالی است.

به گزارش مرور نیوز، «شی فِنگ» معاون وزیر خارجه چین امروز (دوشنبه) با «وندی شرمن» قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در شهر تیانجین دیدار کرد.

فنگ در این دیدار که در فضایی پر تنش در پی اقدامات تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن علیه پکن برگزار شد، دولت‌های مختلف آمریکا را مسئول بن‌بست کنونی در روابط دو کشور دانست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی در اظهاراتی صریح و بی‌تعارف با بیان اینکه آمریکا مشغول خلق دشمن‌های خیالی برای خود است، گفت: «این آمریکا بود که دیپلماسی اجباری را ابداع کرد».

این دیپلمات ارشد چینی توضیح داد: «روابط آمریکا-چین به بن‌بست رسیده و با دشواری‌های جدی مواجه است. ایالات متحده می‌خواهد احساس داشتن هدفی ملی را با نشان‌دادن چین به عنوان یک دشمن خیالی، زنده کند».

مقام‌های ارشد دولت آمریکا در حالی به چین سفر کرده‌اند که منابع آگاه اهداف این سفر را کاهش تنش واشنگتن با پکن، از قدرت‌های حال حاضر جهانی توصیف کردند.

شرمن که بالاترین مقام دولت بایدن برای دیدار از چین است، در میان تنش های دوجانبه که اخیراً به دلیل اتهامات متقابل حملات سایبری، تحریم‌های سنگین و تلاش‌های بیشتر واشنگتن برای تجمع شرکای خود برای مقابله با پکن، وارد تیانجین شده است.

با این حال «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا گفت، ایالات متحده باید درک کند که هیچ کشوری از دیگری برتر نیست.

چین بارها نسبت به حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده و خواستار  خروج فوری ناوها و تجهیزات نظامی آمریکا از منطقه است. چین همچنین مخالفت خود را با رویگرد زورگویانه آمریکا با کشورهای مستقل   بیان داشته و مخالف رویکرد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها و ملت‌های مختلف  است.