اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفت: دلیل وضعیت کنونی در کشور تصمیم خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه خبری الجزیره، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان امروز (دوشنبه) در پارلمان گفت، اوضاع در افغانستان ظرف شش ماه تحت کنترل درمی‌آید چون آمریکا وعده حمایت کامل را داده است. دلیل وضعیت کنونی در کشور تصمیم خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان است. من نسبت به بروز چنین پیامدهایی به واشنگتن هشدار داده بودم.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین افزود: حفاظت از مردم کشور وظیفه‌ای است که من به آن پایبند هستم.

پس از سخنرانی غنی، پارلمان افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از برنامه امنیتی رئیس جمهوری این کشور حمایت می‌کند.

قانونگذاران در این بیانیه حمایت قاطع خود را از حقوق زنان و حقوق بشر و آزادی بیان اعلام کرده و گفتند که در کنار ارتش ملی افغانستان هستند که زندگی خود را وقف و قربانی ملت می‌کند.

طالبان نیز در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای، اظهارات اشرف غنی را بیهوده خواند و گفت که زمان او دیگر به سر آمده و اعلام کرد:‌ او تلاش می‌کند تا کنترل وضعیت بد روانی و اشتباهاتش را به دست بگیرد. ملت تصمیم گرفته تا خائنان به ملت را تحت پیگرد قرار دهند و آنها را مجازات کنند. اعلام جنگ، اتهام‌زنی‌ها و اطلاعات نادرست نمی‌توانند زندگی غنی را طولانی‌تر کنند. به خواست خدا، زمان او دیگر به سر می‌آید.

چندین ماه است که پیشروی‌های سریع طالبان در مناطق مختلف افغانستان در پی اعلام خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدت گرفته است. اما در هفته‌های اخیر، این گروه شبه نظامی فشار زیادی بر مراکز ولایات وارد کرده و گذرگاه‌های مرزی را به تصرف خود درآورده است.

تصرف مناطق مهم شهری به سطحی جدید رسیده و نگرانی‌هایی را درباره این مساله به وجود آورده که ارتش افغانستان قادر نیست با پیشروی‌های طالبان مقابله کند.

دولت کابل بارها دستاوردهای طالبان را زیر سوال برده و گفته که ادعاهای آنها درست نیست.