سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه طالبان ششمین مرکز ولایت افغانستان را تصرف کرد گفت: ایالات متحده عمیقا از این روند نگران است اما نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با این گروه شورشی را دارند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،  سخنگوی پنتاگون گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان "در مسیر درستی پیش نمی رود" ، زیرا شبه نظامیان طالبان ششمین مرکز ولایت افغانستان را تصرف کردند.

جان کربی ، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده عمیقا از این روند نگران است ، اما نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با این گروه شورشی را دارند.

کربی گفت: اینها نیروهای نظامی افغان هستند ، این مراکز استان‌های آنها است ، باید از مردم خودشان دفاع کنند و این واقعا به رهبری بستگی دارد که آنها امیدوارند در همین لحظه خاص دیده شود.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به اینکه اگر نیروهای امنیتی افغان نتوانند مقابله کنند از دست ارتش آمریکا کاری ساخته است؟ گفت: نه چندان زیاد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در ۳۱ اوت به پایان میرسد و استدلال میکند که مردم افغان باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند و اینکه او یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را به این جنگ ۲۰ ساله اعزام نمیکند.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در افغانستان هم عازم قطر شده است تا "طالبان را برای توقف حملات نظامی خودش و مذاکره بر سر یک سازش سیاسی" تحت فشار قرار دهد.

وزارت خارجه آمریکا گفت، در مذاکراتی ظرف سه روز، نمایندگانی از دولتها و سازمانهای چندجانبه خواستار "کاهش خشونت و آتش‌بس و تعهد برای به رسمیت نشناختن دولتی که با زور روی کار آید" میشوند.

روز دوشنبه نیروهای طالبان کنترل شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان واقع در شمال افغانستان را به دست گرفتند. ضیاالدین ضیا، از قانونگذاران افغان در ایبک گفت: در حال حاضر طالبان با نیروهای افغان درگیر است تا کنترل ساختمان‌های پلیس و ساختمان فرماندار ولایتی را به دست بگیرد. چندین نقطه از این منطقه به دست طالبان سقوط کرده است.

شبه‌نظامیان طالبان پیشتر مرکز سه ولایت نیمروز، سرپل و تخار را هم به کنترل خودشان درآوردند. همچنین کنترل مرکز ولایت قندوز و مرکز ولایت هلمند هم در اختیار آنهاست.  

مقامهای آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند در حالیکه ارتش ایالات متحده اوایل امسال به بایدن هشدار میداد که با خروج نظامیان مراکز ولایتی سقوط خواهد کرد، اما اکنون به شدت مبهوت هستند که چقدر سریع برخی از آنها در کنترل طالبان قرار میگیرند. یک مقام آمریکایی هم گفت، در جریان تصرف قندوز به دست طالبان، نیروهای افغان درخواست هیچگونه کمکی نداشتند.

در همین حال وزیر دفاع آلمان با درخواست‌هایی برای بازگشت سربازانش به افغانستان به دنبال سقوط قندوز مخالفت کرده است. نیروهای آلمانی بیش از یک دهه در قندوز حضور داشتند. در شهر کابل هم، شبه نظامیان مظنون طالبان مدیر یک ایستگاه رادیویی را کشتند که این تازه‌ترین حمله علیه اعضای رسانه‌هاست.