عبدالله عبدالله گفت: هزاران تروریست در کنار حضور دایمی القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه، وارد افغانستان شده و علیه مردم ما می‌جنگند.

به گزارش مرور نیوز، « عبدالله عبدالله »، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان ، از جامعه‌ جهانی خواست تا درباره‌ بحران بی‌سابقه‌ انسانی در افغانستان، بی‌تفاوت نماند و به طالبان در مورد صلح، پیام واضحی بدهد.

عبدالله، در نشست سه نمایندگان ویژه‌ کشورهای همکار صلح افغانستان در دوحه، گفت: «چند روز قبل در دوحه، ۴۸ ساعت با طالبان گفت‌وگو کردیم و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق کردیم؛ اما طالبان این تعهد را نقض و جنگ و خشونت را شدت بخشیده و حملات خود را به شهرها آغاز کردند.»

به گفته‌ او، دولت افغانستان تأکید کرد که موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح، جامع و همه‌شمول باشد؛ اما طالبان آماده‌ بحث روی موضوعات اساسی نشدند.

عبدالله افزود که طالبان بر اعتمادسازی و آزادی زندانیان خود تأکید داشتند؛ در حالی که پیش از این، آزادی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.

وی تصریح کرد: «جنگ جاری، بحران بی‌سابقه‌ بشری را در پی داشته است. صدها هزار تن در نتیجه‌ جنگ آواره و بی‌خانمان شده و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخمی شدند و طالبان مرتکب جنایت شده‌اند. هزاران تروریست در کنار حضور دایمی القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه، وارد افغانستان شده و علیه مردم ما می‌جنگند.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان، گفت که دولت افغانستان آماده است تا بحران جاری پایان یابد؛ اما ادامه‌ وضعیت و ابهام در بحث صلح، دیگر برای مردم قابل قبول نیست و درباره‌ ادامه‌ این تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه سوال‌های جدی وجود دارد.

عبدالله، ابراز امیدواری کرد که دور بعدی مذاکرات، نتایج بهتری در پی داشته باشد.

در نشست سه‌روزه‌ دوحه، نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، اوزبکستان حضور داشتند.

نمایندگان حاضر در این نشست، از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف سریع جنگ شده و حمایت خود را از تسریع تلاش‌های صلح، اعلام کردند.

آن‌ها، همچنین خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح، قطع فوری خشونت‌ها، تشکیل حکومت همه‌شمول و دست‌یافتن به راه حل سیاسی شدند.

آن‌ها، تأکید کردند که جنگ راه حل نیست و آماده هستند تا در بازسازی افغانستان بعد از صلح، سهیم شوند.