طبق پیش بینی منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا، انتظار می رفت کابل ظرف مدت ۶ الی ۱۲ ماه سقوط کند حال آنکه در ارزیابی جدید ادعا می شود سقوط کابل ممکن است ظرف ۹۰ روز اتفاق بیفتد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از واشنگتن پست، منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا می گویند که دولت واشنگتن بسیار زودتر از آنچه که چند هفته پیش بیم آن می رفت؛ خود را آماده سقوط «کابل» پایتخت افغانستان کرده است چرا که وخامت اوضاع امنیتی موجب تجدید نظر در ارزیابی اطلاعاتی قبلی شده است.

طبق آنچه پیشتر پیش بینی می شد؛ انتظار می رفت کابل ظرف مدت ۶ الی ۱۲ ماه سقوط کند حال آنکه در ارزیابی جدید؛ ادعا می شود که سقوط کابل ممکن است ظرف ۹۰ روز اتفاق بیفتد. حتی ادعا می شود که این مسئله ممکن است ظرف ۳۰ روز هم رخ دهد.

برخی از مقامات گفتند که علی رغم اینکه اجازه صحبت درباره ارزیابی این مسئله را ندارند، شرایط فعلی در افغانستان را هولناک تر از آنچه در ماه ژوئن بود، ارزیابی می کنند.

بدتر شدن چشم انداز اوضاع در افغانستان در حالی است که اخیرا طالبان در درگیری های زمینی موفق به باز پس گیری مناطق بسیاری از نیروهای دولتی افغانستان از جمله دست کم هفت مرکز ولسوالی شده است.

جو بایدن در همین حال در روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران اظهار داشت که به رغم دریافت گزارش هایی مبنی بر افزایش شمار تلفات غیرنظامیان افغان، او از تصمیم خود برای خارج ساختن نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور پشیمان نیست.

وی در این کنفرانس خبری مدعی شد: ما بیش از یک تریلیون دلار ظرف ۲۰ سال گذشته هزینه کردیم. ما بیش از ۳۰۰ هزار نیروی افغان را آموزش داده و به تجهیزات مدرن مجهز کردیم. رهبران افغان باید گردهم آیند و با یکدیگر متحد شوند. ما هزاران نفر را بر اثر مرگ و جراحت از دست دادیم. ما هزاران تن از نظامیان آمریکایی را از دست دادیم. آنها (افغانها) باید برای خودشان و برای کشورشان بجنگند.

همزمان با وخامت اوضاع در افغانستان، گفتگوها در داخل دولت بایدن به بحث در رابطه با سفارت آمریکا در کابل معطوف شده است مبنی بر اینکه آیا واشنگتن باید آن را همچنان باز نگه دارد و برای چه مدت باید این کار صورت گیرد. در شرایط فعلی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که تغییری در وضعیت سفارت داده نشده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه گفت: ظاهرا شرایط امنیتی چالش برانگیزی در جریان است. ما مشغول ارزیابی میزان تهدیدها به طور روزانه هستیم.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که طراحان نظامی در حال کار بر روی این فرض بوده اند که ممکن است ضرورت تخلیه دیپلمات های آمریکایی و دیگر پرسنل غیر نظامی از افغانستان در کوتاه مدت پیش آید و برخی سناریوها از سقوط کابل ظرف مدت بین ۳۰ تا ۹۰ روز حکایت دارند.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز به طور جداگانه گفت که این وزارتخانه در راستای سیاست هایش، درباره ارزیابی های اطلاعاتی صحبتی نمی کند.

وی مدعی شد: ما به بدتر شدن شرایط امنیتی در بخش هایی از کشور (افغانستان) واقفیم، اما هیچ پیامد خاصی اجتناب ناپذیر نیست. ما به هماهنگی حملات هوایی در حمایت از نیروهای دولتی افغانستان در هر مکان و موقعیتی ادامه خواهیم داد اما همانطور که رئیس جمهور هم به روشنی گفت، رهبران این کشور باید گرد هم آیند.