علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می شود.

به گزارش مرور نیوز، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ مورد را در دست دارد.

درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

جلالی رئیس دولت موقت افغانستان شد

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می شود.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل

نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.