سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پیامی خواستار روابط مسالمت آمیز با جامعه بین الملل شد و گفت: جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: طالبان نمی‌خواهد در انزوا زندگی کند و به زودی نوع حکومت و شکل این رژیم مشخص خواهد شد.

نعیم افزود: گروه طالبان به حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز آزادی بیان در قالب قوانین شریعت احترام خواهد گذاشت. این گروه می‌خواهد روابط مسالمت آمیزی با جهان و جامعه بین الملل داشته باشد و مشتاق توسعه چندین کانال ارتباطی است که پیشتر با برخی کشور‌های خارجی باز کرده بود.

این مقام طالبان تصریح کرد: ما از همه کشور‌ها و نهاد‌ها می‌خواهیم برای حل هر گونه مشکل و اختلاف با یکدیگر بحث و گفتگو کنیم. هیچ نهاد یا مقر دیپلماتیکی در پیشروی‌های طالبان مورد هدف قرار نگرفته است و این گروه امنیت شهروندان و نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشور را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: فرار اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از کشور غیرمنتظره بود و حتی نزدیکان وی هم از این اقدام متعجب شده اند. ما آماده هر گونه مذاکره و گفتگو با همه شخصیت‌های افغان در زمینه‌های مختلف هستیم.

به گفته وی، طالبان این روز‌ها در حال مشاهده ثمره تلاش‌ها و فداکاری‌های ۲۰ ساله خود همزمان با ورود نیرو‌های اشغالگر به خاک افغانستان است. نعیم اضافه کرد: ما به آنچه می‌خواستیم، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم رسیده ایم. ما اجازه نخواهیم داد کسی از سرزمین‌های ما برای هدف قرار دادن سرزمین و یا گروهی استفاده کند. گروه طالبان قصد آسیب رساندن به کسی را ندارد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پایان گفت: بعید می‌دانیم که نیرو‌های خارجی بار دیگر تجربه شکست خورده خود را در افغانستان تکرار کنند.

گفتنی است گروه طالبان روز گذشته با ورود به کابل، پایتخت افغانستان توانستند این کشور را تحت کنترل خود در آورد. اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هم لحظاتی قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد: برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک کردم.