سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: هرگونه تهدیدی علیه ماموریت نیرو‌های ما در افغانستان جدی گرفته خواهد شد و هرگونه حمله به مردم ما با قدرت پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، در پی وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان و تصرف کابل از سوی طالبان، جان کربی ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که نیرو‌های مسلح آمریکا آماده پاسخگویی به هرگونه حمله به شهروندان این کشور در افغانستان هستند.

او در ادامه گفت: «هرگونه تهدیدی علیه ماموریت نیرو‌های ما در افغانستان جدی گرفته خواهد شد و هرگونه حمله به مردم ما با قدرت پاسخ داده خواهد شد.»

کربی همچنین افزود: تاکنون صد‌ها غیرنظامی شامل دیپلمات‌ها و شهروندان  آمریکایی از افغانستان تخلیه شده اند. ما همچنان ظرفیت‌ها خود را برای تسریع خروج غیرنظامیانی که در معرض خطر تهدید طالبان هستند، افزایش می‌دهیم.

او ادامه داد: «ما همچنان وضعیت بد امنیتی در افغانستان را زیر نظر داریم و بر ماموریتی که به ما محول شده، یعنی تسهیل خروج ایمن پرسنل غیرنظامی از سفارت آمریکا و حفاظت از فرودگاه‌هایی که قرار است پرواز تخلیه شهروندان از آنجا صورت گیرد، تمرکز خواهیم کرد.»

 سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «نیرو‌های آمریکایی در حال حاضر مسئولیت کنترل ترافیک هوایی در فرودگاه حامد کرزای را بر عهده گرفته اند که از سوی همتایان افغان پشتیبانی می‌شود. تردد تجاری در این فرودگاه همچنان ادامه دارد، هرچند توقف و تاخیر‌هایی در این فرودگاه وجود دارد.»

سفارت آمریکا در کابل روز یکشنبه گزارش داد که فرودگاه کابل مورد گلوله باران قرار گرفته است. از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعات رسمی درباره  وضع موجود در دسترس نیست. بر اساس عکس‌ها و فیلم‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، هزاران نفر در تلاش برای فرار از کشور وارد فرودگاه‌ها شده‌اند. برخی از آن‌ها به باند رفتند و آن را مسدود کردند.  

گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و  کنترل ادارات دولتی و ایستگاه‌های پلیس را که از سوی نیرو‌های حامی دولت رها شده بودند، به دست گرفت.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان این کشور را ترک کرده و طبق آخرین گزارشات به تاشکند، پایتخت ازبکستان رسیده است. طالبان نیز اعلام کرد که کنترل تمام ولسوالی‌های پایتخت افغانستان را در دست دارد.