بیش از ۷۰ کشور از طالبان خواستند تا خروج افغان‌ها و اتباع خارجی که مایل به ترک خاک افغانستان هستند را تسهیل کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، در پی تصرف کابل از سوی طالبان ، بیش از ۷۰ کشور شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک خطاب به طرفین دخیل در افغانستان اعلام کردند که افغان‌ها و شهروندان سایر کشورها که مایل به خروج از این کشور هستند باید اجازه خروج داشته باشند و فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید باز بمانند.

دولت آمریکا و کشور‌هایی از جمله استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و انگلیس در بیانیه مشترکی اعلام کردند کسانی که قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، مسئولیت حفاظت از جان و مال مردم و بازگرداندن فوری امنیت و نظم به جامعه را بر عهده دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مردم افغانستان شایسته یک زندگی امن و با عزت هستند. ما در جامعه بین المللی آماده کمک به آن‌ها هستیم.

سایر کشور‌هایی که بیانیه مشترک را امضا کردند عبارتند از شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری چک، دانمارک، جمهوری دومینیکن، السالوادور، استونی، فنلاند، یونان، هلند، نیوزیلند، اسپانیا، سوئد، اوکراین و یمن.

گروه طالبان روز یک‌شنبه وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و  کنترل ادارات دولتی و ایستگاه‌های پلیس را که از سوی نیرو‌های حامی دولت رها شده بودند، به دست گرفت. پس از اینکه طالبان کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفت، اعلام کرد که جنگ در این کشور پایان یافته است.