رئیس جمهور پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق یکی دیگر از سیاستمداران جهان است که در واکنش به خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان تأکید کرد که از چرخش شدید حوادث باید درس‌های فراوانی آموخت.

به گزارش مرور نیوز، « میخائیل گورباچف » رئیس جمهور پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک ضمن یادآوری گام‌های اشتباه اتحاد جماهیر شوروی در خروج خود از افغانستان در سال ۱۹۸۹ میلادی گفت که عملیات ایالات متحده در افغانستان از آغاز محکوم به شکست بود.

وی در این باره گفت: «شکست را باید پیش از این می‌پذیرفتند. اکنون مهم است که درس‌ها را فراگیریم و دست کم از تکرار یک چنین اشتباهاتی پرهیز کنیم. این ایده از همان آغاز بسیار ناموفق بود هرچند که روسیه در مراحل ابتدایی از آن حمایت کرد».

به گفته گورباچف، «مانند بسیاری از پروژه‌های مشابه، این عملیات بر پایه بزرگنمایی تهدید و نه طرح‌های ژئوپلتیکی کاملاً واضح پایه گذاری شد و پس از آن گام‌های غیرواقع بینانه ای در مسیر برقراری دموکراسی در یک جامعه چند قبیله‌ای برداشته شد».

گورباچف در ادامه خاطرنشان کرد که حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان یک اشتباه سیاسی بود، هرچند که تأکید کرد که تصمیم به خروج از افغانستان کاملاً با حمایت رهبری و نظامی جماهیر شوروی و همچنین مردم انجام شد.