وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در یادداشتی درباره اوضاع فعلی افغانستان اظهار نظر کرد و گفت که خروج شتاب زده آمریکا از این کشور باعث قدرت گرفتن دوباره طالبان شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاندولیزا رایس ، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در یادداشتی درباره اوضاع فعلی افغانستان اظهار نظر کرد و گفت که خروج شتاب زده آمریکا از این کشور باعث قدرت گرفتن دوباره طالبان شد.

رایس در یادداشت خود نوشت: «۲۰ سال حضور برای انتقال حکومت قرن هفتمی طالبان و پایان یک جنگ داخلی ۳۰ ساله در افغانستان و تشکیل  یک دولت پایدار در این کشور کافی نبود.»

او در ادامه افزود: «ما و افغان‌ها به زمان بیشتری نیاز داشتیم. ۲۰ سال برای تحکیم دستاورد‌های ما در برابر تروریسم و اطمینان از امنیت خودمان کافی نیست.»

این مقام دولت جرج بوش با اشاره به این که  زمان ارزیابی  شکست ها  و آنچه به دست آمده، فرا رسیده است، نوشت: «سقوط کابل، باعث شد که اتفاقات ناگواری و ناعادلانه‌ای رخ دهد که مردم افغانستان را متحمل درد و رنج کند. درد و رنجی که حاصل خروج آمریکا از افغانستان است.»

او در ادامه از اظهارات جو بایدن در روز دوشنبه که گفته بود مردم افغانستان حق دارند آینده کشور خود را تعیین کنند، انتقاد کرد و گفت: «مردم افغانستان طالبان را انتخاب نکرده اند. افغان‌ها بدون ارتش و حمایت ما نمی‌توانستند کشورشان را اداره کنند؛ و طالبان هشدار داده بود که هر کس مقاومت کند را خواهد کشت. تعجب آور نیست که نیرو‌های افغانستان انگیزه خود برای جنگیدن را از دست دادند و در نهایت تسلیم طالبان شدند.»

او در ادامه خاطر نشان کرد که طولانی‌ترین حضور نظامی و جنگ ما افغانستان نبود، بلکه کره جنوبی بود.   جنگ کره جنوبی به بن بست رسید، با این حال با گذشت  ۷۰ سال هنوز بیش از ۲۰ هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی وجود دارند.

رایس در یادداشت خود همچنین تاکید کرد که واشنگتن و سئول با پذیرش اینکه حتی ارتش پیشرفته کره جنوبی نمی‌تواند به تنهایی در برابر کره شمالی مقاومت کند، حضور قوی آمریکا در این کشور را حفظ کردند. پس ما چرا نتوانیم همان استراتژی کره جنوبی را در افغانستان اعمال کنیم؟

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه اسبق آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ بود.

 آمریکا چندی پیش، پس از گذشت ۲۰ سال روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان  را آغاز کرد.

این تصمیم باعث قدرت گرفتن طالبان و تصرف کامل افغانستان شد. در پی ورود طالبان به کابل رئیس جمهور این کشور برای جلوگیری از خونریزی در این کشور به امارات فرار کرد.