رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه مسکو از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد گفت: با متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) همکاری فعال داریم.

به گزارش مرور نیوز، « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت مسکو از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد اما اجازه نمی‌دهد نیروهای مسلحش به درگیری در این کشور کشیده شوند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در سخنانی در کنگره حزب حاکم «روسیه واحد» گفت: می‌دانید که وضعیت افغانستان در حال حاضر چقدر دشوار و هشداردهنده است. ما این وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) همکاری فعال داریم.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: طبیعتاً ما در امور داخلی افغانستان دخالت نخواهیم کرد و نیروهای مسلح ما نیز وارد این مناقشه «همه علیه همه» نخواهند شد. من فکر می‌کنم این همان چیزی است که در آنجا در جریان است.

وی یادآور شد که درگیری‌ها در افغانستان برای چندین دهه ادامه داشته و اظهار داشت: اتحاد جماهیر شوروی سابق تجربه خاص خود را در آن کشور (افغانستان) دارد. ما این درس را آموخته‌ایم.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به رسانه‌ها گفت وضعیت در استان پنجشیر به طور بالقوه با احتمال وقوع یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان همراه است و مسکو قصد ندارد در منازعه بین طالبان و نیروهای مقاومت در این منطقه مداخله کند.

پسکوف تاکید کرد که مسکو همچنین قصد ندارد نقش میانجی را ایفا کند. او در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: نه، این در دستور کار نیست.

در پی آغاز خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان، نیروهای طالبان شروع به پیشروی کردند و توانستند بدون جنگ و خونریزی وارد کابل شوند و در عرض چند ساعت کنترل کامل این شهر را به دست گرفتند.

کشورهای غربی در حال تخلیه شهروندان و کارکنان سفارت خود از افغانستان هستند. مهلت تخلیه در حال حاضر تا ۳۱ اوت (نهم شهریور) تعیین شده است.

در حالیکه نیروهای ارتش آمریکا کنترل فرودگاه بین‌المللی کابل را در اختیار دارند، اما اوضاع در این مکان کماکان ملتهب و ناآرام است.  پس از تصرف کابل هزاران نفر به فرودگاه این شهر هجوم برده‌اند تا افغانستان را ترک کنند که این مسئله خروج کشورهای غربی را کُند کرده است.