محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بیان کرد: با خروج نظامیان آمریکایی کل اراضی کشور در کنترل کامل طالبان است.

به گزارش مرور نیوز، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بله، تمام نظامیان خارجی از خارج افغانستان خارج شده‌اند. اکنون کل اراضی کشور در کنترل کامل طالبان است. اکنون کشور ما مستقل و آزاد شده است.

گروه طالبان بارها از ایالات متحده و متحدانش خواسته بود خروج از افغانستان را تا ۳۱ اوت (امروز سه‌شنبه) تکمیل کنند. کنترل طالبان بر کل اراضی این کشور بجز ولایت پنجشیر است که نیروهای مقاومت "ائتلاف شمالی" در آنجا فعال هستند و از به رسمیت شناختن طالبان خودداری می‌کنند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین به اسپوتنیک گفت، این گروه که قدرت را در افغانستان به دست گرفته است، خواستار از سرگیری پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه کابل در سریعترین زمان ممکن است.

فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای اکنون در کنترل کامل طالبان قرار دارد. پنتاگون تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و پایان این ماموریت ۲۰ ساله را اعلام کرده است.

محمد نعیم تاکید کرد: از سرگیری پروازها از فرودگاه کابل یکی از اولویت‌های ماست. یکی از اهداف ما شروع پروازها و ارتباط با جهان خارج از جمله در سراسر کشور است. پروازهای داخلی بین ولایت‌ها وجود دارد و نیاز به از سرگیری آنها به ویژه در زمینه تجاری وجود دارد. این بسیار مهم است و ما تمام تلاش خود را میکنیم تا این پروازها در اسرع وقت از سر گرفته شود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین گفت، این گروه به کمک فنی برای اداره فرودگاه کابل نیاز خواهد داشت.

پیشتر منابعی در رهبری طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفتند که فرودگاه کابل تحت کنترل کامل درآمده است و نظامیان خارجی افغانستان را ترک کرده‌اند.

محمد نعیم گفت: مطمئناً در مسائل فنی مربوط به فعالیت فرودگاه کمک‌هایی وجود دارد و ما از آن استقبال می‌کنیم. ترکیه در بخش فنی فرودگاه کابل حضور داشتند و اگر می‌خواستند، می‌توانستند بمانند و کار کنند، البته فقط در قسمت فنی ... اگر بمانند و به ما کمک کنند مشکلی وجود ندارد. اگر آنها نمی‌خواهند، می‌توانیم با طرف‌های دیگر تماس بگیریم.