آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در اظهاراتی اعلام کرد که کشورش در صورت عمل طالبان به تعهداتش، با این گروه همکاری خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با بیان این که فصل جدیدی از تعهدات آمریکا در قبال افغانستان آغاز شده، اعلام کرد که کشورش در صورت عمل طالبان به تعهداتش، با این گروه همکاری خواهد کرد.

بلینکن شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد، طالبان باید خواسته‌هایش از جامعه بین المللی از جمله به رسمیت شناختن این گروه و حمایت از خواسته‌های آن را با شایستگی به دست آورد.

وی گفت: هر گامی که در آینده برمی‌داریم، باید نه بر اساس آنچه طالبان می‌گویند بلکه براساس عملکرد این گروه باشد.

بلینکن در ادامه عنوان داشت: "هر مشروعیت و حمایتی باید به دست آورده شود."

وزیر خارجه ایالات متحده تأکید کرد که طالبان باید به تعهدات خود در زمینه اطمینان از آزادی سفر، احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها و عدم اجازه برای تبدیل مجدد افغانستان به "پایگاه تروریسم" عمل کند.

بلینکن تهدید کرد: اگر طالبان به قول خود مبنی بر اجازه خروج کسانی که می‌خواهند بروند ، عمل نکند، پاسخگو خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از خروج بیش از ۱۲۳ هزار نفر از افغانستان خبر داد و گفت که ایالات متحده یکی از سخت‌ترین مراحل در تاریخ کشور خود را پشت سر گذاشت.

بلینکن افزود: روند تخلیه از افغانستان در نوع خود بزرگترین در تاریخ است، زیرا این عملیات با وجود ادامه تهدیدهای تروریستی صورت گرفت.

وی ادامه داد: "نیروهای آمریکایی تصویری شگفت انگیز از انسانیت را در برخورد با مردم افغانستان ارائه دادند و ما هیچگاه فداکاری تفنگداران دریایی آمریکا را فراموش نخواهیم کرد."

بلینکن همچنین با اشاره به "محیط ناامن و اوضاع سیاسی" در این کشور که طالبان کنترل آن را در دست گرفته، گفت: ما از امروز حضور دیپلماتیک خود را در کابل متوقف کرده و عملیات خود را به دوحه منتقل کردیم و کنگره به زودی از این تصمیم مطلع خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: "نیروهای ما افغانستان را ترک کرده‌اند. فصل جدیدی در تعهد آمریکا به افغانستان آغاز شده است. ما دیپلماسی خود را ادامه خواهیم داد. ماموریت نظامی به پایان رسیده و مأموریت دیپلماتیک جدیدی آغاز شده است. "

وزیر تأکید کرد که ایالات متحده به هر آمریکایی که مایل به ترک افغانستان است کمک خواهد کرد و خاطرنشان کرد: تعداد کمی از اتباع کشورش ، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی ، هنوز در داخل افغانستان هستند.

وی همچنین گفت که ایالات متحده همچنان بر مأموریت ضدتروریسم تمرکز خواهد کرد و کمک‌های خود را به مردم افغانستان به جای طالبان، از طریق سازمان‌های غیردولتی ادامه خواهد داد.