همزمان با افزایش تنش ها بین آمریکا و روسیه در باره سوریه و همچنین تعلیق توافق اتمی دوجانبه، نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل احتمال ورود دو قدرت به دوره جدید جنگ سرد را بعید دانست.

به گزارش مرورنیوز، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کنفرانس خبری ویژه اعلام برنامه های روسیه برای دوره یک ماهه ریاست بر شورای امنیت این سازمان گفت که امیدوارم همکاری روسیه با آمریکا برای حل مسائل سوریه از سر گرفته شود.
آمریکا مذاکره با روسیه برای احیای آتش بس ناموفق در سوریه را دیروز (دوشنبه) به حال تعلیق درآورد و یک هسته نظامی یکجانبه با شماری از کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری در پوشش مبارزه گروههای افراطی تشکیل داد
خبرگزاری ریا نووستی امروز به نقل از سخنان چورکین گفت: پس از یک دوره ای طولانی روسیه و آمریکا برای همکاری نزدیک در مساله سوریه تلاش کردند که امیدوارم باز هم از سرگرفته شود.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: معتقدم اختلاف های روسیه و آمریکا در سطح جهانی بیش از حد بزرگ نشان داده می شود و امیدوارم بین دو کشور جنگ سرد جدید رخ ندهد.
چورکین همچنین این احتمال که گفت وگو در باره سوریه در چارچوب سازمان ملل از جمله بین وی با همتای آمریکایی و نمایندگان دیگر کشورهای عضو شورای امنیت ادامه یابد را بعید ندانست و گفت: مواردی بوده که وارد رایزنی شدیم و نتایج مثبتی داشته است. 
مقام روسی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا روسیه را متهم می کند، موفقیت ها در مبارزه با تروریست های ضدسوری را به خود نسبت می دهد؟ گفت: این گونه اظهارات بی نزاکتی است.
وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود هدف روسیه از همکاری با سوریه و عراق را بیرون راندن تروریست ها از این دو کشور اعلام کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با هشدار به آمریکا برای تداوم و تشدید کارشکنی های ضدروسی، دیروز (دوشنبه) توافق اتمی کاهش ذخائر غنی سازی پلوتونیوم بین دو کشور را تعلیق کرد.
وزارت خارجه روسیه نیز برای احیای این توافق پیش شرط لغو تحریم های ضد روسی گذاشت و اعلام کرد: واشنگتن و متحدانش با بی شرمی از بازداشتن مسکو سخن می گویند.
در این بیانیه آمده است: مسکو مجبور به انجام این تدبیر شد، زیرا موافقتنامه (تعلیق شده) را از گام های مهم خلع سلاح اتمی می داند، ولی متاسفانه اخیرا آمریکا اقدام های غیردوستانه ای انجام داده و با توسل به بهانه های واهی، تحریم های مختلفی از جمله اقتصادی علیه روسیه وضع کرده است.
موافقتنامه تعلیق شده در بر گیرنده این موضوع بود که از پلوتونیوم برای اهداف نظامی استفاده نشود و حتی دو کشور در حوزه کاهش آن همکاری هایی داشته باشند.
روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک مرزهای روسیه در شرق اروپا و دریای بالتیک، اوضاع سوریه و اوکراین تیره شده است و همزمان تحریم های ضدروسی غرب نیز واکنش متقابل روسیه را در پی داشته است. 
جنگ سرد اصطلاح مربوط به سال های 1945 تا 1990 می باشد که تنش ها، کشمکش ها و رقابت های نظامی بین آمریکا همراه غرب و شوروی در کنار همپیمانان بلوک شرق به اوج خود رسید.
پس از پایان جنگ جهانی دوم، تنش بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد که تا فروپاشی شوروی سابق ادامه یافت.