معاون نخست‌وزیر طالبان تاجیکستان را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کرد و نسبت به پیامدهای احتمالی این اقدام هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالغنی برادر معاون نخست‌وزیر طالبان ، تاجیکستان را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کرده است.

وی روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ مهر) در مصاحبه با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، به تاجیکستان نسبت به پیامدهای احتمالی دخالت در امور افغانستان هشدار داده است.

برادر گفته است: «تاجیکستان در امور ما دخالت می‌کند، برای هر اقدامی عکس‌العملی وجود دارد.»

این درحالی است که امام علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان چند روز پیش در جریان سخنرانی‌ خود در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه، پیشنهاد ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان را مطرح کرده بود.

رحمان گفته بود که کمربند امنیتی از گسترش احتمالی گروه‌های تروریستی جلوگیری می‌کند.

وی افزوده بود: «توجه ویژه‌ای به وضعیت داخل و اطراف افغانستان شد. فهرستی از اقدامات برای پاسخ به چالش‌های امنیتی کشورهای آسیای میانه ناشی از خطر تشدید احتمالی تهدید تروریستی تصویب شد.»

امام علی رحمان در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفته بود که تحولات اخیر در افغانستان منجر به بحران عمیق سیاسی، بشردوستانه و حکومتی شده و امنیت و ثبات منطقه را نیز به خطر می‌اندازد.

رحمان در این نشست همچنین گفته بود که به قدرت رسیدن طالبان که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، روند پیچیده‌ی ژئوپولیتیک منطقه را پیچیده‌تر کرده است.

او تأکید کرده بود که در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند، اما باور دارد که برای رسیدگی مناسب به مشکلات سیاسی و امنیتی افغانستان، یک دولت جامع از طریق انتخابات و اراده‌ی مردم با مشارکت همه گروه‌های سیاسی، ملی، قومی و اقلیت‌ها تشکیل شود.

به دنبال این اظهارات رییس‌جمهور تاجیکستان، ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و سخن‌گوی این گروه در تویتی، از اعزام و جابجایی صدها نیروی ویژه به ولایت تخار خبر داد.

او نوشته است که این نیروها به‌منظور از بین بردن تهدیدهای احتمالی امنیتی و موانع دیگر، اعزام شده‌اند.