افزایش بودجه نظامی عربستان در سال جدید میلادی در کنار تداوم کسری بودجه این کشور، می تواند زمینه ساز تحولات اجتماعی علیه آل سعود شود.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، عربستان سعودی در مارس 2015 با حمله نظامی به یمن در راستای تغییر ساختار سیاسی این کشور، زمینه ساز تحمیل سیاستهای انقباضی گستردهای در حوزه داخلی شد. طولانی شدن جنگ یمن و بالا رفتن کمک های مالی و نظامی به تروریست های منطقه، در کنار کاهش قیمت جهانی نفت باعث شد عربستان با کسری بودجه 80 میلیارد دلاری روبرو شود.

از همین رو در سال 2016 ریاض برای رفع کسری بودجه، پرداخت پاداش به کارمندان دولتی را متوقف کرد و میزان دستمزد کارکنان وزارتخانه های مختلف این کشور را به میزان 20 درصد کاهش داد. همچنین دولت عربستان فوق العاده پرداختی به کارمندان دولتی را محدود و دستمزد اعضای مجلس شورای این کشور را که وظیفه ارائه مشاوره به پادشاه را دارد، به میزان 15 درصد کم کرد.

بنا بر اعلام موسسه املاک «جونز لانگ لاسال»، این تحولات موجب شد که قدرت خرید شهروندان سعودی در زمینه خرید مسکن نیز کاهش یابد، در حالی که سعودی ها تا دو سال پیش جزو ثروتمندترین مردم منطقه بودند. اما نکته قابل تامل این بود که این مسائل در نهایت منجر به تعدیل سیاست های مصرف گرایانه نظامی عربستان نشد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان، با اعلام بودجه این کشور در سال 2017، از افزایش 6.7 درصدی هزینه ای جنگی در سال جدید خبر داد. براین اساس بودجه نظامی ریاض به 50 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید. این رقم در حالی به تصویب دولت ریاض رسیده است که این کشور در سال 2017 با کسری 52 میلیارد دلاری مواجه می شود.

وضعیت مذکور در عربستان می تواند مسیر جریان های سیاسی این کشور را تغییر دهد. در صورتی که بازهم بر حجم کسری بودجه عربستان افزوده شود، مردم عادی باید مشکلات اقتصادی بیشتری را تحمل کنند و این در شرایطی است که ریاض کماکان بر جنگ در یمن اصرار دارد، جنگی که گفته می شود روزانه 200 میلیون دلار خرج روی دست شاهزاده های سعودی می گذارد.

آنچه در این فضا می تواند فضای سیاسی عربستان را با بحران مواجه کند، وجود اندیشه های تندروانه در میان مردم آن و همچنین تبعیض هایی است که علیه شیعیان این کشور وارد می شود. طبق آمار منتشر شده تعداد قابل توجهی از تروریست های منطقه ملیت سعودی دارند و پتانسیل مذکور در شرایط فشار اقتصادی می تواند علیه خود حکومت ریاض فعال شود.

شیعیان نیز که در مناطق مهم نفتی این کشور سکونت دارند، در طول سالیان گذشته از امکانات کمتری برخوردار بوده اند و به تبع فشار اقتصادی زندگی آنها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو احتمال پدیدار شدن خشم شعیان با الهام از مردم بحرین و مشاهده ایستادگی مردم یمن بسیار است.

در واقع ریاض با ادامه سیاست های تهاجمی و خرید تسلیحات که این کشور را در صدر خریداران نظامی جهان قرار داده، می تواند مدت حکومت خاندان سعودی را بیش از پیش کوتاه کند. در همین حال عدم اطمینان از آمریکا برای حمایت نظامی از آل سعود که با روی کار آمدن ترامپ و کاستن از بار نظامی آن در خاورمیانه، احتمال به خطر افتادن بقا حاکمان عربستان را افزایش داده است.