سرویس بین الملل- مرکز کنترل آلودگی هوای هند روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که با افزایش مه غلیظ و آلاینده ها، کیفیت هوای دهلی نو در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های هند، میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای پایتخت هند از روز گذشته در برخی از مناطق به سطح خطرناک 500 و حتی 800 میکرون افزایش یافته است.

اگرچه کیفیت هوای دهلی نو در یک ماه گذشته بیشتر روزها در وضعیت ناسالم و بسیار ناسالم قرار داشت، ولی افزایش آلاینده ها به بالای 800 میکرون در متر مکعب ثبت نشده بود.

میزان ذرات معلق هوا در منطقه 'آنند ویهار' دهلی نو 800 میکرون در هر متر مکعب نیز ثبت شده است.

استاندارد در نظر گرفته شده برای ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هر متر مکعب 60 میکرون در هر متر مکعب تعیین شده است.

با وجود آلودگی شدید هوا، دهلی نو برنامه ای برای کاهش آلودگی هوا ندارد.

گرد و غبار، ترافیک، دود ناشی از سوخت های فسیلی آلاینده و جمعیت زیاد، دهلی نو پایتخت هند را در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان قرار داده است.

دولت دهلی نو در ماه نوامبر به دلیل آلودگی شدید هوا مجبور شد بیش از یک هزار و 800 مدرسه را در این شهر به مدت سه روز تعطیل کند.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی با اشاره به تردد بیش از 8.5 میلیون خودرو در پایتخت هند اعلام کرد این شهر بیشتری میزان غلظت ذرات معلق در جهان را دارد.

دولت هند امسال با افزایش شدید آلودگی هوا، طرح تردد زوج و فرد را از نخستین روزهای سال2016 به مرحله اجرا گذاشت که آن هم بعد از مدتی متوقف شد.

به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا ، باعث آسیب دائمی به ریه ها ومرگ 1.3 میلیون نفر در سال دراین کشور شده است.

پزشکان معتقدند که ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون درهوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری ها حمله های قلبی و فشار خون می شود.

به گفته مقامات بهداشتی روزانه 80 نفردر دهلی نو پایتخت هند براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.