نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: سیستم سلامت ایران می تواند برای سایر کشورهای منطقه به ویژه در حوزه بهداشت و بکارگیری نیروهای ارزشمندی مانند بهورزان، الگو باشد.

به گزارش مرور نیوز، جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در حاشیه دیدار نمایندگان سازمان های بین المللی در ایران با وزیر بهداشت که روز گذشته در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مراکز بهداشتی ایران تجربه مناسبی برای پاسخ به نیازهای جامعه دارند. در ایران با وجود تحریم ها، اکثر شاخص های بهداشتی و سلامت همانند سلامت نوزادان، مادران باردار، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و پوشش بیمه سلامت در شرایط مناسبی قرار دارند.

وی افزود: خوشبختانه روند واکسیناسیون در ایران علیه کرونا سرعت خوبی دارد و توصیه سازمان جهانی بهداشت برای محافظت بیشتر مردم در برابر این بیماری، تزریق هر دو دُز واکسن است چون دریافت دُز اول به تنهایی، تاثیر زیادی برای محافظت از افراد ندارد و لازم است که هر دو دُز واکسن، در فاصله زمانی تعیین شده، تزریق شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: واکسن، ویروس کرونا را نمی کُشد بلکه بدن را مقاوم می کند و اثرات مخرب در سلامت مردم، ایجاد نخواهد شد. واکسن می تواند ایمنی جمعی در مقابل ویروس را به جامعه بدهد. هر قدر پوشش واکسیناسیون بیشتر شود، ویروس کرونا ضعیف تر می شود البته واکسیناسیون در مقابل کرونا شاید باعث حذف و ریشه کنی این بیماری نشود اما از اثرات مخرب آن، می کاهد.

حسین خاطرنشان کرد: حمایت های سازمان جهانی بهداشت نه تنها از ایران بلکه از سایر کشورهای عضو آن همانند دوران کرونا و قبل از آن به ویژه در تهیه لوازم و تجهیزات، ظرفیت سازی و توانمندسازی سیستم سلامت، تلاش برای افزایش دسترسی مردم به تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی ادامه دارد.

وی عنوان کرد: در برخی کشورها، مقاومت هایی علیه واکسیناسیون وجود دارد و از ابتدای شیوع کرونا نیز اطلاعات نادرستی در مورد این بیماری در دنیا و پس از آن در مورد واکسن ها، منتشر شد که این مسائل، برای سلامت مردم، مخرب است. اگر جمعیت 7 و نیم میلیارد نفری جهان تا حد قابل توجهی واکسن کرونا را تزریق نکنند، پاندمی پایان نمی یابد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: سیستم سلامت و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند به موفقیت های قابل توجهی در واکسیناسیون و مصون سازی جامعه نسبت به کرونا اقدام کند و لازم است که سایر سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی به ویژه سازمانهای مردم نهاد و داوطلب نیز برای ترغیب و تسریع در واکسیناسیون علیه کرونا و رسیدن به ایمنی جمعی، به میدان بیایند.