وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مدت هاست تبادل اطلاعات میان روسیه و مقر ناتو وجود ندارد و مقصر این ماجرا هم خود ناتو است، چرا که به مشورت کردن با مسکو وقعی ننهاده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسپوتنیک، « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مدت هاست تبادل اطلاعات میان روسیه و مقر ناتو وجود ندارد.

وی در این باره اظهار داشت که این ناتو بود که ایده مشورت با مسکو را «دفن» کرد. وی همچنین افزود که کرملین و ائتلاف غربی از مدت ها قبل از تصمیم روسیه مبنی بر قطع ارتباطات دو جانبه در ۱۸ اکتبر (دوشنبه ۲۶ مهر)، مبادله ای با یکدیگر نداشتند.

وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت: صحبت در مورد ناتو، من قبلا به شما گفتم که چگونه همه چیز شروع شد و چگونه افراد در ناتو به سادگی قانون کلیدی را که اساس شورای ناتو و روسیه بود، به ویژه نیاز به مشاوره های فوری در شرایط بحرانی را دفن کردند و این روند به طور کلی ادامه دارد.

لاوروف در ادامه واکنش غرب به اعلام خاتمه قالب تماس دوجانبه را مورد انتقاد قرار داد و آن را تلاشی برای تقصیر را به گردن دیگری انداختن و نشانه فقدان «فرهنگ دیپلماتیک» خواند.

وی در ادامه گفت که چنانچه ناتو می خواهد این روابط دوجانبه را اصلاح کند، باید اولین گام را بردارد.

لاوروف در این باره گفت: بله، موضع ما از این واقعیت ناشی می شود که ما هرگز شروع به خراب کردن روابط نکرده ایم. نه با ناتو، نه با اتحادیه اروپا و نه با هیچ کشوری از نیمکره غربی یا هر منطقه دیگر.

همزمان «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در این باره اعلام کرد: وضعیتی که عملا و به طور غیر رسمی وجود داشت، اکنون رسما قانونی شده است. هیچ رابطه ای (بین روسیه و ناتو) وجود نداشت. ما از این مسئله آسیب نخواهیم دید.

وزیر خارجه روسیه روز گذشته عملیات تعلیق هیئت نمایندگی دائمی این کشور در ناتو و همچنین فعالیت های هیئت نمایندگی رابط نظامی ناتو و دفتر اطلاعات ناتو در مسکو را اعلام کرده بود.