نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با تأکید بر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار به واشنگتن برای خروج یکجانبه از برجام گفت که تهران ضعف قدرت‌های جهان را می‌داند و با شتاب رو به جلو در حال حرکت است.

به گزارش مرور نیوز، « بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی شب گذشته (دوشنبه) بار دیگر در حمله به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «بنت درباره رشد اقتصادی اسرائیل لاف می‌زند. او یکی از بزرگترین دزدان اعتبار دوران مدرن است».

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «عاروتص شوع»، وی ادامه داد: «هر آن کس که اقتصاد را درک می‌کند، می‌داند که رشد اقتصادی چیزی نیست که ظرف چهار ما از هیچ چیز به وجود آمده باشد. این نتیجه یک سیاست منظم است که ما به مدت چهارسال به ویژه در دوران کرونا دنبال کردیم».

نخست‌وزیر جنجالی و تندرو سابق رژیم صهیونیستی بار دیگر اتهامات و لفاظی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد و گفت: «وقتی نخست‌وزیر بودم، به آمریکایی‌ها گفتم-هر آن چه که باید برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهم. به واسطه تلاش‌های ما، توانستیم ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج کنیم و به واسطه عملیات‌های شجاعانه ما، توانستیم ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متوقف و مهار کنیم».

نتانیاهو سپس خطاب به طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام در ادامه گفت: «ایران، ضعف شما را می‌شناسد و رو به جلو می‌شتابد. یک ماه دیگر، ایران به مذاکرات با قدرت‌ها (اعضای برجام) بازمی‌گردد تا به توافق هسته‌ای بازگردد که این یک خطر وجودی برای امنیت اسرائیل است».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش پایانی بدون اشاره به زرادخانه‌های اتمی رژیم صهیونیستی که حاضر به پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) نیست، جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی متهم کرد و مدعی شد: « این (توافق هسته‌ای) به آن (ایران) صدها بمب می‌دهد که سرهای ما را هدف قرار خواهد داد و دولت چه می‌کند؟ بنت سکوت کرده است و مراقب است که به تعهد خود نسبت به دولت آمریکا مبنی بر عدم اقدام علنی علیه بازگشت ایران به این توافق (برجام) عمل کند».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

بنیامین نتانیاهو در دوران نخست‌وزیری خود بارها علیه برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لفاظی کرد و بارها تلاش کرد تا کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده را برای منزوی کردن ایران و حتی حمله به ایران تحریک کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

به علاوه، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.