کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب ۶ قطعنامه ضد اسرائیلی،‌ اقدامات این رژیم در نقض سیستماتیک حقوق بشر، کاربرد زور علیه شهروندان فلسطینی و شهرک سازی را محکوم کرد.

به گزارش مرور نیوز، همزمان با تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و علیرغم مخالف هیأت‌های آمریکا، کانادا و رژیم صهیونیستی، کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ۶ قطعنامه ضد اسرائیلی،‌ اقدامات این رژیم در نقض سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین و کاربرد زور علیه شهروندان فلسطینی به ویژه ساکنان نوار غزه که منجر به کشته و زخمی غیرنظامیان شده و نیز شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی از جمله در بیت المقدس شرقی و جولان اشغالی را محکوم کرد.

در این قطعنامه‌ها همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی، ‌اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینی‌ها محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شده است.

در قطعنامه مربوط به جولان سوریه، از رژیم صهیونیستی خواسته شده تا به قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل در خصوص جولان عمل کرده و به اشغال این منطقه پایان دهد. همچنین رژیم صهیونیستی از اعطای حق شهروندی اسرائیل به ساکنان جولان سوریه منع شده است.

در قطعنامه‌ای دیگر با اشاره به وضعیت اسفناک اجتماعی و اقتصادی آواراگان فلسطینی و نیز وضعیت شدیدا بحرانی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد(آنروا)، از تمامی کشورها،‌ آژانس‌های تخصصی و سازمان ‌های غیردولتی درخواست شده است از تلاش ها و اقدامات آنروا در کمک رسانی به آوارگان فلسطینی حمای کنند.

* حمایت قاطع ایران از مردم فلسطین و حق تعیین سرنوشت آنها

در نشست مذکور، «محمدرضا صحرایی» رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، طی سخنانی ضمن تشریح مواضع کشورمان در خصوص مسئله فلسطین اظهار داشت با تصویب قطعنامه‌های ارائه شده به کمیته، جامعه جهانی بار دیگر حمایت قاطع خود را مردم فلسطین و حق تعیین سرنوشت آنان اعلام و خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتی که علیه مردم فلسطین از جمله زنان و کودکان مرتکب شده، شده است.

وی تأکید کرد: از ابتدای آغاز تراژدی فلسطین، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای طرح‌ها و ابتکارات مختلفی را برای حل مسئله فلسطین و کاهش آلام مردم این سرزمین ارائه کرده‌اند. تصویب قطعنامه‌های متعدد در محکومیت رژیم اشغالگر، ارائه طرح‌ها و ابتکارات مختلف صلح و نیز ایجاد ماموریت‌های حقیقت یابی در این راستا بوده است. علیرغم این واقعیت، عدم پایبندی رژیم صهیونیستی که از سوی برخی قدرت‌ها حمایت می‌شود، به حقوق و مقررات بین‌المللی، مانع دستیابی جامعه بین‌المللی به یک راه‌حل عادلانه برای این بحران شده است.

صحرایی افزود: تجربه‌های تاریخی و تحولات سال‌های اخیر ثابت کرده است که فلسطینی‌‌ها هیچ گزینه به جز مقاومت علیه اشغالگری و تجاوز ندارند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که حمایت از مرم فلسطین تا دستیابی کامل آنان به حقوق اساسی خود، به ویژه حق تعیین سرنوشت و تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس بایستی ادامه داشته باشد. بدین منظور بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و برگزاری یک رفراندوم با مشارکت همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و تعیین نظام سیاسی توسط آنان موثرترین راه حل برای مسئله فلسطین است.