در پی درگیری‌های مرزی مرگبار دیروز میان باکو و ایروان، کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه با نخست‌وزیر ارمنستان در خصوص وضعیت مرزی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش مرور نیوز، دفتر مطبوعاتی کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه با « نیکول پاشینیان » نخست‌وزیر ارمنستان گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، در این بیانیه آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان طی این تماس تلفنی که به ابتکار ایروان انجام شد، وضعیت پس از وقایع در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان را بررسی کردند.

به گفته سرویس مطبوعاتی کرملین، پوتین و پاشینیان توافق کردند که در این خصوص با یکدیگر در تماس باشند.

«واردان توگانیان» سفیر ارمنستان در مسکو نیز روز سه‌شنبه به تاس گفت: روسیه و ارمنستان در پی وخیم‌تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی در حال رایزنی هستند.

در پی درگیری‌های دیروز میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز دو کشور، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان  گفت که در صورتی که تنش‌های فزاینده در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان به درگیری آشکار منجر شود، ارمنی‌ها باید آماده دفاع از سرزمین مادری‌شان باشند.

پارلمان ارمنستان دیروز اعلام کرد در پی درگیری‌های مرزی، ۱۵ سرباز ارمنستانی کشته شدند. وزارت دفاع ارمنستان هم خبر داد که دو موضع رزمی خود را از دست داده و ۱۲ سربازش به اسارت گرفته شدند.

پیش‌تر، «آرمن گریگوریان» سخنگوی شورای امنیت ارمنستان گفت «از آنجایی که حمله به خاک ارمنستان انجام شد، از روسیه می‌خواهیم از تمامیت ارضی ارمنستان در چارچوب معاهده ۱۹۹۷ محافظت کند».

هر دو جمهوری شوروی سابق در تنش‌های اخیر انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند. وزارت دفاع ایروان، جمهوری آذربایجان را به حمله به مواضع ارمنستان در امتداد مرز متهم می‌کند. در همین حال، باکو مدعی شده که در دفاع از خود عمل کرده و نیروهایش برای انهدام سلاح‌های ضد تانک و خمپاره‌ها وارد عمل شده‌اند.

گفته می‌شود درگیری‌های دیروز بین دو طرف، شدیدترین درگیری‌ها از زمان امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در  نوامبر گذشته است.

«سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان شامگاه سه‌شنبه از آتش‌بس در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد. وزارت دفاع روسیه نیز خبر داد که پس از تماس تلفنی وزیر دفاع این کشور با وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان، باکو و ایران اقدامات لازم را برای آتش‌بس در منطقه مرزی اتخاذ کردند.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس‌جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.