سخنگوی وزارت خارجه چین با ابراز امیدواری درباره پیشرفت مذاکرات «وین» تأکید کرد که برجام تنها راه‌ حل مؤثر برای مسئله هسته‌ای ایران است.

به گزارش مرور نیوز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در جمع خبرنگاران تأکید کرد که حفظ برجام تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران است.

بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین، لیجیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «من گزارش‌های مربوطه (آژانس) را مشاهده کرده‌ام. چین امیدوار است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و ایران بتوانند اختلافات مربوط به نظارت و راستی‌آزمایی را از طریق گفت‌وگو و مشورت بر اساس احترام متقابل به درستی حل کنند. ما همچنین از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم که در این زمینه نقش سازنده ای ایفا کنند».

وی سپس با تأکید بر لزوم حفظ برجام ادامه داد: « چین همواره بر این باور است که حفظ و اجرای برجام تنها راه مؤثر برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران است».

این دیپلمات چینی با ابراز امیدواری درباره ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام ادامه داد: «همه طرف‌ها باید تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده و اقدامات مشخص و منسجمی را برای از سرگیری آرام مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برجام و دستیابی به نتایج مثبت انجام دهند».

ژائو لیجیان در پایان تأکید کرد: « ما همچنین امیدواریم که طرف‌های مربوطه منافع کلی را در نظر داشته باشند، منطقی باشند و خویشتنداری کنند و از اخلال در تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات اجتناب کنند».

سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی درباره لزوم احیای برجام سخن به میان آورده است که مقام‌های دولت آمریکا علی‌رغم آن که ظاهراً برای بازگشت به این توافق هسته‌ای ابراز تمایل می‌کنند، اما در عمل اقدام ملموسی را برای کمک به احیای برجام انجام نمی‌دهند.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز گذشته (جمعه) در جریان کنفرانس گفت‌وگوی منامه در بحرین مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد از این توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.