رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورهای غربی از بحران کنونی مهاجرت در مرز بلاروس-لهستان به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش‌ها و افزایش فشارها علیه بلاروس استفاده می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: در همین حال، آنها تعهدات خودشان نسبت به بخش حقوق بشر را نقض می‌کنند.

پوتین، لهستان را به خاطر استفاده از روش‌های خشن علیه مهاجرانی که سعی دارند از مرز عبور کنند، محکوم کرده و تاکید داشت که کودکان بسیاری در بین این مهاجران وجود دارند.

پوتین یادآور شد: ورشو استفاده از چنین ابزار ضد شورشی را هنگامی که نیروهای مجری قانون اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی برای سرکوب آشوبگران استفاده کرده بودند، محکوم کرده بود.

وی افزود: من برای کودکان بسیار ناراحتم. نیروهای لهستان در برابر مهاجران متوسل به استفاده از آب پر فشار، شلیک گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک شده‌اند. هلی‌کوپترها بر فراز مرز لهستان-بلاروس پرواز می‌کنند و طرف لهستانی آژیرها را شب‌ها روشن می‌کند.

پیش‌تر لهستان از پذیرش صدها مهاجر که در مرز این کشور با بلاروس گیر کرده‌اند و غالبا کردهای عراقی بودند، امتناع کرده بود. آنها بارها تلاش کرده‌اند تا به سمت مرز لهستان بروند اما نیروهای لهستانی با استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور آنها را به عقب رانده‌اند.

ورشو و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، مینسک را به انتقال مهاجران به بلاروس با هدف ایجاد یک بحران مهاجرتی متهم کرده و به همین خاطر تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس اعمال کرده‌اند. این در حالی است که مقامات بلاروس قویا این ادعاهای اتحادیه اروپا را رد می‌کنند.

پوتین به طور جداگانه به رویکرد تقابلی که ناتو اخیرا با نزدیک‌تر کردن زیرساخت‌هایش به مرزهای روسیه علیه مسکو اتخاذ کرده، اشاره کرد. رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: بمب‌افکن‌های استراتژیک ناتو در حال حاضر در ۲۰ کیلومتری مرزهای روسیه در حال پرواز هستند.

پوتین همچنین از اینکه ناتو با اخراج نمایندگان روسیه تمامی خطوط ارتباطاتی‌اش با مسکو را قطع کرده است، انتقاد کرد. رئیس جمهوری روسیه گفت: تصمیم کرملین برای بستن دفاتر ناتو در مسکو در این شرایط تصمیمی منطقی بود.

با این حال وی تاکید کرد که روسیه همچنان یک کشور صلح‌طلب است.

پوتین گفت: بسیار مهم است که قانون اساسی ما رویکردهای اساسی و ارزش‌هایی چون وفاداری به سرزمین مادری، احترام به زبان مادری، تاریخ، فرهنگ و سنت‌های اجدادمان را در اولویت قرار می‌دهد. یعنی هر چیزی که مردم ما را حول آرمان‌های مشترک متحد نگه می‌دارد، محور توسعه روسیه مستقل و صلح‌طلب را که عضو فعال جامعه بین‌الملل نیز است، تعیین می‌کند.