رسانه‌های اروپایی گزارش دادند ۳۱ پناهجو پس از واژگونی قایق آنها هنگام عبور از «کانال مانش» از مبدأ فرانسه به انگلیس جان باختند که بدترین فاجعه ثبت شده درخصوص مهاجران در آب‌های بین این دو کشور است.

به گزارش مرور نیوز، علی‌رغم ادعای کشورهای اروپایی مبنی بر حمایت از حقوق بشر ، اما قربانی‌شدن پناهجویانی که قصد گریختن از بحران‌های دست‌ساز اروپایی‌ها و ورود به این کشورها را دارند، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری «رویترز» شامگاه چهارشنبه گزارش داد ۳۱ پناهجو پس از واژگونی قایق آنها هنگام عبور از کانال مانش از مبدأ فرانسه به انگلیس جان باختند که بدترین فاجعه ثبت شده درخصوص مهاجران در آب‌های بین این دو کشور است.

کانال مانش، یکی از پر ازدحام‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان است که جریان‌های آب در آن قوی هستند. قایق‌های پر از بار اغلب به سختی شناور می‌مانند و در تلاش برای رسیدن به سواحل انگلیس در معرض امواج امواج قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، «جرالد دارونین» وزیر کشور فرانسه - که ادعای مهد حقوق بشر و قوانین سازمان ملل را دارد - گفت این قایق ۳۴ سرنشین داشت که سی‌ویک نفر از آنها جان باختند، دو نفر نجات یافتند و یک نفر همچنان مفقود است.

دارونین برای تطهیر چهره فرانسه و شستن دست‌های دولت پاریس از خون این پناهجویان ، گفت: «این یک فاجعه برای فرانسه، برای اروپا، برای بشریت است که ببینیم این مردمی که به امید قاچاقچیان حرکت می‌کنند، در دریا تلف می‌شوند».

 

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز که یکی از کشورهای مخالف پذیرش پناهجویان در اتحادیه اروپاست، با ادعای «وحشت‌زده و شوکه‌شدن» از این تلفات، اظهار داشت: «افکار و همدردی من با قربانیان و خانواده‌های آنها است.اما این فاجعه نشان می‌دهد که عبور از کانال مانش به این طریق چقدر خطرناک است».

به نوشته رویترز، اگرچه پاریس و لندن قاچاقچیان را مقصر دانستند، تعدادی از سیاستمداران فرانسوی، از جمله «ناتاشا بوچارت» شهردار کاله، دولت انگلیس را مسئول این مشکل دانستند و گفتند که باید سیاست‌های مهاجرتی خود را تغییر دهد.

برخی از گروه های حقوق بشری می گویند که سخت‌گیری‌های شدیدتر مهاجران را مجبور می‌کند تا خطرات بیشتری را متحمل شوند زیرا آنها به دنبال زندگی بهتر در غرب هستند.

بر این اساس، سازمان غیردولتی «l'Auberge des Migrants» در فرانسه نیز گفت: «متهم کردن قاچاقچیان فقط با هدف پنهان کردن مسئولیت مقامات فرانسوی و بریتانیایی است».

این فاجعه انسانی در حالی رخ داده که همزمان، طی روزهای اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان مستقر شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب مواجه هستند.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به دلیل جنگ‌افروزی در عراق و افغانستان مسئول بحران پناهجویان در مرز بلاروس هستند، از رفتار غیرانسانی نظامیان لهستانی با مهاجران انتقاد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز گفت این انسان‌گراهای اروپایی هستند که با فراموش کردن آرمان‌های ادعایی خود، این بحران را نمی‌بینند.