دادستانی مصر دستور بازداشت یکی از کارمندان شبکه خبری الجزیره را به اتهام تهیه گزارش‌های دروغین علیه مصر صادر کرد. در مقابل شبکه خبری الجزیره اتهامات وارده را تکذیب کرد.

به گزارش مرور نیوز، برخی منابع قضایی مصر اعلام کردند که دادستان عالی این کشور دستور بازداشت ۱۵ روزه محمود حسین، خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به دنبال تهیه گزارش‌ها و اخبار دروغین از مصر با هدف بر هم زدن امنیت عمومی جهت انجام تحقیقات صادر کرد.

محمود حسین که مصری است سه‌شنبه گذشته از قطر برای تهیه گزارش و خبر به قاهره آمد.

برخی منابع امنیتی مصر و شبکه خبری الجزیره روز جمعه اعلام کردند که تعدادی از افسران بخش امنیت ملی مصر در وزارت کشور حسین را در منزلش در شهر الجیزه بازداشت کردند.

طبق گزارش الجزیره پلیس مصر، محمود حسین را پس از ورودش به فرودگاه قاهره به مدت ۱۵ ساعت بازداشت کرده است و پس از آزادی دادستانی مصر وی را به اتهام انتشار اخبار و گزارش‌های ساختگی درباره اوضاع داخلی مصر و ساخت مستندهای دروغین جهت تحقیقات از وی دستور بازداشتش به مدت ۱۵ روز را صادر کرد.

وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک منتشر ساخت، اعلام کرد، طبق اطلاعات مرکز امنیت ملی مصر شبکه خبری الجزیره برخی از کارمندان خود در مصر را مامور تهیه گزارش‌ها و اخباری دروغین و مستندهای ساختگی از مصر با هدف ایجاد آشوب و تحریک علیه نهادهای دولتی کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، محمود حسین یکی از نیروهای شبکه الجزیره بود که برای این ماموریت انتخاب شد و اینکه او اماکن مختلفی در استان جیزه را برای اقامت انتخاب کرد،‌ ثابت کرد که وی در حال اجرای طرح درخواستی است.

وزارت کشور مصر در ادامه اعلام کرد:‌ این فرد به همراه هزاران نوار ویدئویی و حجم زیادی از تجهیزات تصویربرداری، نور، مونتاژ و غیره بازداشت شد.

این در حالی است که شبکه خبری الجزیره با انتشار بیانیه‌ای اتهامات وارده علیه حسین را تکذیب کرده و خواستار آزادی فوری وی شد.

این شبکه قطری ضمن ابراز نگرانی برای سلامت و امنیت حسین مدعی شد که او برای تعطیلات و نه کار به قاهره سفر کرده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است، محمود حسین در شبکه ماهواره‌ای الجزیره به عنوان تهیه‌کننده خبر فعالیت دارد و آنگونه که در بیانیه وزارت کشور مصر ذکر شده، مدیر بخش خبرنگاران نیست. او اگر آنگونه که وزارت کشور مصر ادعا کرده، قصد انجام فعالیت‌های غیرقانونی را داشت، مستقیما از فرودگاه قاهره وارد این کشور نمی‌شد.

 این شبکه خبری درادامه مسئولان مصری را مسئول کامل سلامت حسین دانسته و نسبت به شکنجه وی و اعتراف‌گیری از او با زور هشدار داد و تاکید کرد:‌ این اقدامات از مسئولان مصری بعید نیست،‌ سازمان‌های حقوق بشری همواره گزارش‌هایی از شکنجه زندانیان در زندان‌های مصر منتشر می‌کنند.

الجزیره در ادامه تاکید کرد که در سطحی "بسیار حرفه‌ای" به کار انتشار اخبار مشغول است و اصل همیشگی این شبکه "کشف حقایق بدون آسیب رساندن به شخص، موسسه و یا کشوری است."