معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت سئول از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان برای حفظ و پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، چویی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با اشاره به گفت‌وگوی خود با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات وین گفت: « از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان برای حفظ و پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران حمایت می‌کنیم.»

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در پیامی توییتری نوشت: «با رابرت مالی، درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام صحبت کردم. تلاش‌های دیپلماتیک سخت، اما در نهایت  نتیجه بخش هستند. سئول از تلاش‌ها برای تداوم مذاکرات وین حمایت می‌کند.»

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که ایران در مذاکرات هسته‌ای بدون هیچ تاخیری به دنبال پیدا کردن راه حلی جامع است.

دور هفتم از مذاکرات ۴+۱ که به دلیل روی کار آمدن دولت جدید در ایران با تاخیر چند ماهه ۸ آذر آغاز شده بود بعد از چهار نشست و ارائه پیش‌نویس‌های ایران به طرف‌های مقابل در تاریخ ۱۲ آذرماه به پایان رسید تا هیئت‌های حاضر در وین به کشور‌های خود رفته و بعد از گفت‌وگو با مقامات برای ازسرگیری مذاکرات به اتریش بازگردند.

 همچنین، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در گفت‌وگویی اعتراف کرده هیچ شواهد و مدرکی مبنی بر تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای پیدا نشده است.

ویلیام برنز در نشستی که از سوی روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال ترتیب داده شده بود، گفت: «ایران اکنون مذاکرات هسته‌ای را جدی نگرفته و به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. به زودی خواهیم دید ایرانی‌ها چقدر در مذاکرات جدی هستند، اما آنچه هفته گذشته مشاهده کردیم دلگرم کننده نبود. ما تاکنون ندیده ایم که رهبر ایران تصمیمی برای تبدیل برنامه هسته‌ای به سلاح اتخاذ کند.»

بر اساس گزارش‌ لارنس نورمن، خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال،  دور هفتم مذاکرات قرار است روز پنج شنبه برگزار شود.

چندی پیش، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران از تمامی امتیاز‌هایی که در مذاکره‌های پیشین داده شده بود، عقب نشینی کرده است، با این حال بازگشت به توافق هسته‌ای همچنان امکان پذیر بوده و نیازمند اعطای امتیاز‌هایی از سوی تهران و واشنگتن است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران نیز در مصاحبه با المیادین اعلام کرد پیشنهاد‌های تهران به کشور‌های عضو برجام قابل رد نیست، زیرا بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است. هیئت ایرانی پس از ارائه این پیشنهاد‌ها چند نشست با طرف‌های برجام داشته است و منتظر پاسخ و دلایل قانونی کشور‌ها هستند.