«امیر خان متقی» وزیر خارجه طالبان افغانستان در این مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، دولت طالبان افغانستان روابط خوب با تمامی کشورها را خواستار است و مشکلی هم با آمریکا ندارد.

به گزارش مرور نیوز، یکی از مقام‌های ارشد طالبان افغانستان در مصاحبه‌ای کم‌سابقه گفت، حاکمان جدید کابل به اصل آموزش و اشتغال بانوان "پایبند" هستند و این نشانه‌ای از "گذار در کشورداری" است و آنها همچنین به دنبال "مصالحه جهانی" به منظور کمک به میلیون‌ها افغان نیازمند هستند.

«امیر خان متقی» وزیر خارجه طالبان افغانستان در این مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، دولت طالبان افغانستان روابط خوب با تمامی کشورها را خواستار است و مشکلی هم با آمریکا ندارد.

وی همچنین به واشنگتن و دیگر کشورها تاکید کرد تا ۱۰ میلیارد دلار از بودجه‌ای را که همزمان با تصرف کابل در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توسط طالبان مسدود شده است، آزاد کنند.

امیر خان متقی در جریان این گفتگو که در ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل انجام شد، ادامه داد: تحریم علیه افغانستان هیچ سودی ندارد و بی ثبات کردن افغانستان یا داشتن یک دولت ضعیف در کشور به نفع هیچکس نیست.

وی همچنین به خشم و عصبانیت جهانی به خاطر اعمال محدودیت‌های طالبان علیه آموزش و تحصیل دختران و زنان افغان اذعان کرد.

همزمان با تصرف کابل توسط طالبان در بسیاری از بخش های افغانستان، دختران محصل مقطع متوسطه دیگر اجازه نیافتند در مدارس حاضر شوند و بسیاری از کارمندان زن دولت نیز باید در خانه بمانند. مقام‌های طالبان گفته‌اند که به زمان نیاز دارند تا برنامه ریزی‌های جنسیتی را در مدارس و محل کار انجام دهند.

طالبان در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با اعمال ممنوعیت و محدودیت علیه زنان و دختران شامل توقف تحصیل و کار، ورزش و تفریحات و بعضا اعدام در ملاءعام در استادیوم‌های ورزشی خشم جهانیان را به خود جلب کرده بود.

اما این بار، متقی گفته که طالبان نسبت به قبل تغییر کرده است. وی افزود: ما هم در سیاست و هم در کشورداری در تعامل با ملت و جهان پیشرفت داشته‌ایم. هر روز که می گذرد ما تجربیات بیشتری کسب و ترقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دولت جدید طالبان افغانستان دختران در ۱۰ ولایت از ۳۴ ولایت کشور تا مقطع دوازدهم متوسطه تحصیل می‌کنند، مدارس خصوصی و دانشگاه‌ها باز هستند و تمامی زنانی که قبلا در بخش درمان کار می‌کردند به شغل‌های خود بازگشته‌اند. این نشان می‌دهد که ما به اصول خود درباره مشارکت زنان در جامعه پایبندیم.

امیر خان متقی مدعی شد که طالبان افغانستان دیگر مخالفان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه یک فرمان عفو عمومی اعلام کرده و برای برخی هم امان نامه داده است. مقام‌های ارشد دولت قبل بدون تهدید در کابل زندگی می‌کنند اگرچه خیلی‌ها هم از کشور فرار کرده‌اند.

همین ماه گذشته میلادی بود که گروه بین‌المللی دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد طالبان افغانستان بدون محاکمه بیش از ۱۰۰ تن از ماموران و مقام‌های اطلاعاتی و پلیس سابق کشور را در چهار ولایت یا کشته یا آنها را مجبور کرده تا ناپدید شوند. اگرچه، گزارشی از اعدام ها در مقیاس زیاد وجود ندارد.

متقی همچنین دولت پیشین افغانستان را متهم کرد که پس از سرنگونی نظام طالبان توسط ائتلافی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، حملات انتقام جویانه‌ای علیه طالبان انجام داد و گفت: صدها تن کشته شدند، ‌هزاران طالبان به کوه‌ها گریختند و اینها همگی به این خاطر بود که طالبان به القاعده و اسامه بن لادن، رهبر سابق آن که مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود، پناه داد.

وزیر خارجه طالبان افغانستان همچنین تاکید کرد: فقر و رویای زندگی بهتر و نه هراس، هزاران افغان را به امید رسیدن به آمریکا در اواسط ماه اوت به فرودگاه کابل سوق داد. طالبان در نخستین ماه‌های بازگشت به قدرت در افغانستان اشتباه کرد و به همین خاطر است که ما برای تغییرات بیشتر که به نفع مردم باشد، تلاش می‌کنیم.

با این حال وی به اشتباهات یا تغییرات احتمالی اشاره‌ای نکرده است.

این مقام ارشد دولت طالبان افغانستان همچنین اظهارات ژنرال فرانک مک‌کنزی آمریکایی را نیز که به آسوشیتدپرس گفته بود پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان داعش در حال قوت گرفتن در داخل این کشور است، مورد انتقاد قرار داد.

وی ادامه داد، طالبان به وعده و تعهدش در عدم حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در جریان فاز نهایی خروج از افغانستان در اواخر اوت ۲۰۲۱ پایبند بود. اما متاسفانه همیشه ادعاهایی علیه طالبان افغانستان وجود دارد، اما هیچ مدرکی در دست نیست. اگر ژنرال مک‌کنزی دلایلی دارد باید آن را ارائه کند. مطمئنم که می‌توانم بگویم این اتهامات بی پایه و اساس است.

امیر خان متقی با این حال گفت که طالبان در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و گفت که در ماه گذشته حمله بزرگی صورت نگرفته است. توانایی واشنگتن برای ردیابی فعالیت‌های داعش در افغانستان پس از خروج نیروها با مشکل مواجه شده است. البته که طالبان افغانستان دورنمایی برای همکاری با آمریکا به منظور مقابله با داعش نمی‌بیند.

وزیر خارجه طالبان افغانستان در ادامه مصاحبه خود ابراز امیدواری کرد که با گذشت زمان، آمریکا به آرامی سیاست خود را در قبال افغانستان تغییر خواهد داد چرا که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یک کشور تحت حاکمیت طالبان می‌تواند به تنهایی به نفع آمریکا اقدام کند.

وی افزود: دیدگاه نهایی من درباره آمریکا و ملت این کشور این است؛ شما یک ملت بزرگ هستید و باید به قدر کافی صبور باشید و برای اینکه بتوانید درباره افغانستان و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تصمیم گیری کنید،‌ باید قلب بزرگی داشته باشید و به اختلافات پایان دهید، فاصله‌ها را کوتاهتر کنید و روابط خوبی را با افغانستان برگزینید.