«افرایم هالیوی» رئیس پیشین سازمان جاسوسی موساد در اظهاراتی مدعی شد، تنها کشوری که قدرت ایجاد توافق در وین را دارد، چین است.

به گزارش مرور نیوز، «افرایم هالیوی» رئیس پیشین موساد در اظهاراتی نقش چین را در مذاکرات وین اثرگذار خواند.

به گزارش پایگاه صهیونیستی «اسرائیل نشنال نیوز»، او که روز چهارشنبه در کنفرانس سالانه موسسه سیگنال با موضوع روابط رژیم صهیونیستی و چین سخنرانی می‌کرد، مدعی شد: تنها بازیگری که می‌تواند تاثیرگذار باشد و باعث پیشرفت در مباحثات وین شود، همان بازیگری است که موضع او را در قبال ایران نمی‌شنویم و آن چین است.

وی در ادامه ادعا کرد: اگر بگویم اقتصاد ایران بیشترین اتکار را به چین دارد اغراق نکرده‌ام. نفوذ چین بر سیاست ایران احتمالاً بزرگترین نفوذ یک قدرت خارجی بر ایران است. چین در هیچ مقطعی از تاریخ به اندازه امروز در وین، سهم مهمی در ثبات جهانی نداشته است.

هالیوی افزود: ما به گفت‌وگوی بسیار بیشتری با چین در همه سطوح از طریق کانال‌های رسمی و غیر رسمی نیاز داریم.

طبق این گزارش، «یوآو کیش» عضو حزب لیکود در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و معاون سابق وزیر بهداشت این رژیم هم در این کنفرانس گفت برای اسرائیل، رابطه با چین استراتژیک‌تر و مهم‌تر از همیشه است و در ادامه به تکرار اتهامات همیشگی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پرداخت و ادعا کرد: در عصری که ایران در تلاش است تا قدرت خود را در خاورمیانه تثبیت کند تا به هدف اصلی خود - سلاح هسته‌ای - دست یابد، اسرائیل باید روابط خود را با ملت بزرگ چین تقویت کند. وقت آن است که برای توقف توطئه وحشتناک ایران همکاری کنیم.

ادعای این مقام سابق صهیونیست در خصوص عدم اعلام موضع چین در قبال مذاکرات وین در حالی است که پکن همواره تاکید دارد که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، باعث ایجاد وضع موجود شده و باید همه تحریم‌ها را رفع کند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی از قبل از شروع دور اخیر مذاکرات وین در دولت جدید ایران، تمامی تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات به کار گرفته‌اند و به فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته‌اند.

فضاسازی صهیونیست‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و به هیچ‌ وجه به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

هیأت ایرانی در مذاکرات وین بارها به صراحت اعلام کرده‌ که جمهوری اسلامی ایران با حضور در دور جدید مذاکرات، جدیت خود را برای رسیدن به توافق با طرف‌های مقابل نشان داده و هم‌اکنون این طرف‌های مقابل هستند که باید عزم خود را برای احیای برجام و عمل به تعهداتشان در قبل این توافق نشان دهند.

دور هفتم مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام در تاریخ ۲۹ نوامبر (هشتم آذر ماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و تا روز سوم دسامبر (۱۲ آذر ماه) ادامه داشت و هیأت مذاکره‌کننده ایران، دو سند درباره رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی با مقام‌های ارشد کشورهایشان به پایتخت‌های خود بازگشتند.

ادامه دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام نیز روز ۱۸ آذر ماه آغاز شده و رایزنی‌‌ها برای احیای برجام و حل اختلافات باقیمانده همچنان ادامه دارد.