وزارت دفاع هند نسل جدید موشک بالستیک «آگنی-پی» با قابلیت اتمی را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش مرور نیوز، رسانه‌های هندی اعلام کردند که وزارت دفاع هند امروز (شنبه) موفق شد نسل جدید موشک بالستیک «آگنی-پی» با قابلیت اتمی و برد ۲۰۰۰ کیلومتر را آزمایش کند.

طبق گزارش‌ها، این موشک بالستیک با قابلیت اتمی از ساحل ایالت شرقی «اودیسا» شلیک شد و با موفقیت به هدف تعیین شده برخورد کرد.

به گفته مقام‌های هند، موشک بالستیک آگنی-پی دارای برد هزار تا دو هزار کیلومتر است و در آزمایش موفق امروز، با دقت بالا به هدف اصابت کرده است.

اوایل آبان ماه نیز وزارت دفاع هند موشک بالستیک با قابلیت اتمی «آگنی-۵» را با موفقیت شلیک کرده بود؛ موشکی که برد آن پنج هزار کیلومتر اعلام شد.

آزمایش‌های موشکی هند در شرایطی انجام می‌شود که دهلی نو با همسایگان خود از یک سو با پاکستان و از سوی دیگر با چین تنش دارد.

از زمان جنگ ۱۹۶۲ بین هند و چین، این دو کشور فاقد یک خط مرزی مشخص در هیمالیا هستند. این ابهام، دردسر‌هایی را برای ارتش هر دو کشور به وجود آورده است. پس از تشدید تنش مرگبار در نزدیکی دریاچه پانگونگ تسو در ماه مه ۲۰۲۰، هند و چین حضور نظامی خود را در منطقه مورد مناقشه افزایش دادند و همزمان رایزنی‌های خلع سلاح را آغاز کردند. در حالی که مذاکرات در جریان بود، دو درگیری بزرگ دیگر در ژوئن و اوت همان سال روی داد که در جریان آن ده‌ها سرباز از هر دو طرف کشته شدند. دو طرف در حال مذاکره برای کاهش تنش در مرز هستند.

هند و پاکستان نیز بر سر منطقه کشمیر مناقشه دارند که هر از گاهی به درگیری و تنش منجر می‌شود و همچنین از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دهلی نو اتهاماتی علیه اسلام آباد در جنگ پنجشیر وارد کرد.