مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواسته‌های روسیه برای تضمین‌های امنیتی و توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به شرق را غیرقابل قبول توصیف کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از راشاتودی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای اظهار کرد که خواسته‌های روسیه برای تضمین‌های امنیتی و توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به سمت مرز‌های روسیه غیرقابل قبول است.

بورل در مصاحبه با روزنامه دی ولت در این باره گفت: «درخواست تضمین‌های امنیتی و پایان دادن به پیشروی ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق فقط دستور کار روسیه است و با شرایط حاضر به ویژه در اوکراین غیرقابل قبول است.»

او در ادامه افزود: «مسکو برای اولین بار دستور کار خود را به صورت مکتوب ارائه کرد که پیش از این اتفاق نیفتاده بود. فقط برندگان این کار را انجام می‌دهند و می‌گویند این و آن شرایط من است.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به مذاکرات بین ناتو و روسیه تاکید کرد: «این مذاکرات نه تنها باید به گسترش اوکراین و ناتو به سمت شرق مربوط شود، بلکه باید تمامی موارد نقض معاهده از زمان تصویب توافقنامه نهایی هلسینکی در سال ۱۹۷۵ را نیز شامل شود. ما با بسیاری از تحولات در سیاست خارجی روسیه و همچنین با برخی رویداد‌ها که مسکو آن را امور داخلی می‌داند، مخالفیم.»

او همچنین مسکو را متهم کرد که می‌خواهد بدون مشارکت اتحادیه اروپا درباره ساختار امنیتی اروپا مذاکره کند و گفت: «اتحادیه اروپا باید در این مذاکرات حضور داشته باشد، این مذاکرات تنها در صورتی منطقی خواهد بود که با هماهنگی نزدیک با اتحادیه اروپا و با مشارکت آن انجام شود. این فقط به آمریکا و روسیه مربوط نیست.»

در اواسط ماه دسامبر، وزارت خارجه روسیه پیش نویس معاهده با آمریکا و توافقنامه با ناتو را منتشر کرد. این اسناد قبلاً به واشنگتن و متحدانش تحویل داده شده بود. مسکو در این پیش نویس، ضمانتنامه‌های از اعضای ناتو می‌خواهد تا از پیشروی به شرق به ویژه در خاک اوکراین جلوگیری کنند. ولادیمیر پوتین نیز بار‌ها تاکید کرده است که گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات تهاجمی در اوکراین خطوط قرمز مسکو است.