رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یک جلسه امنیتی کابینه این رژیم در اظهاراتی به ظاهر متفاوت با دیگر مقام‌های اسرائیلی گفته است که احیای برجام بهتر از شکست مذاکرات وین است.

به گزارش مرور نیوز، مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و ماههای اخیر مواضع متناقضی را در قبال برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده‌اند و در جدیدترین این موارد، «آهارون هالیوا» رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته (سه‌شنبه) تصریح کرده است که احیای برجام بهتر از شکست مذاکرات است.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یک جلسه امنیتی مهم کابینه تل‌آویو با حضور مقام‌های عالی‌رتبه این رژیم در موضعی در ظاهر متفاوت با دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که احیای برجام به مفهوم از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال کاهش تحریم‌ها برای تل‌آویو بهتر خواهد بود.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارش خود در این خصوص نوشت که موضع این مقام صهیونیست در تضاد با اظهارات دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی است که بارها تصریح کرده‌اند که شکست گفت‌وگوها بر هرچیزی ارجحیت دارد مگر آن که یک توافق بسیار قوی‌تر و تقویت‌شده‌تر از برجام وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، وبگاه عبری زبان «واللا نیوز» به نقل از دو وزیر اسرائیلی که نامی از آن ها برده نشده است اما در نشست این هفته کابینه حضور داشتند، گزارش کرد که آهارون هالیوا تأکید کرده است که احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در مقایسه با شکست مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهان اطمینان و تضمین بیشتری درباره محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد.

این مقام نظامی رژیم صهیونیستی همچنین در جلسه کابینه گفته است که احیای برجام، زمان بیشتری به تل‌آویو می‌دهد تا برای سناریوهای مختلفی از تشدید تنش‌ها با ایران آماده شوند و رژیم صهیونیستی در موقعیت و جایگاه بهتری برای آماده شدن برای چنین مواقعی قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش، نیروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند.

بر اساس گزارش واللا نیوز، اظهارات هالیوا در پاسخ به اظهارات اخیر «دیوید بارنیا» رئیس موساد بوده است از احیای برجام حمایت نکرده بود و به وزرای کابینه رژیم صهیونیستی گفته بود که تل‌آویو هنوز برای اعمال نفوذ بر ایالات متحده در خصوص شرایط توافق با ایران زمان دارد.

آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، بارنیا در این خصوص گفته بود: «هنوز زمان از دست نرفته است و ارزش تخصیص زمان و وقت و تلاش برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها درباره محتوای توافق (با ایران) وجود دارد».

مقام‌های رژیم صهیونیستی به شدت مخالف مذاکرات وین برای احیای برجام هستند و در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود را برای مانع‌تراشی در مسیر پیشرفت مذاکرات وین به کار گرفته‌اند و تلاش‌ می‌کنند تا علیه برنامه هسته‌ای ایران فضاسازی کنند.

با این حال مقام‌های رژیم صهیونیستی مواضعی کاملاً متضاد در قبال احیای برجام اتخاذ کرده‌اند، به طوریکه ماه گذشته، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه اسرائیل تصریح کرد که تل‌آویو در اصل با هرگونه توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهان مخالف نیست اما در عین حال تلاش می‌کنند تا فضای مذاکرات را علیه ایران متشنج کنند.

وی ماه گذشته به روززنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت: «ما مشکلی با توافق نداریم. یک توافق خوب چیز خوبی است. دومین چیزی که بسیار خوب است این است که توافق نکنیم اما تحریم‌ها (علیه ایران) را تشدید بخشیم و اطمینان حاصل کنیم که ایران نمی‌تواند پیشروی کند و سومین و بدترین چیز، یک توافق بد است».

بر اساس این گزارش، با این حال، لاپید هیچ اشاره‌ای به محتویات یک توافق خوب یا بد نکرد.

این خبر در حالی منتشر شده است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته (سه‌شنبه) تصریح کرد که «پیشرفت‌های اندکی» در مذاکرات فعلی وین حاصل شده است.

علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و مجدداً تحریم‌هایی را علیه ایران تحمیل کرد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با پیشبرد سیاست «فشار حداکثری»، ایران را وادار به پذیرش توافق مورد قبول آمریکا کند اما نه تنها راه به جایی نبرد بلکه ایران یکسال پس از پایبندی به تعهدات برجامی‌اش و پس از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام برداشت.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور، وعده بازگشت به برجام را داد اما اقدامات و حرف‌های مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت فعلی آمریکا نیز تفاوت چندانی با سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ندارد.

پرایس در جریان کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت: «پیشرفت‌های اندکی درمذاکرات هفته گذشته حاصل شد. امیدواریم که این هفته بتوانیم به آن پیشرفت‌ها اتکا کنیم».

او سپس به مسئله رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «شما به مسئله رفع تحریم‌ها اشاره کردید. چیزی که من می‌گویم این است که رفع تحریم‌ها و گام‌هایی که ایالات متحده در این زمینه برخواهد داشت... این مسئله‌ای است که هم‌اکنون کانون مذاکرات جاری در وین را تشکیل می‌دهد. این موضوع در کانون مذاکرات در وین بوده و در خصوص آن، بر سر هیچ چیز توافق نمی‌شود، مگر آنکه بر سر همه چیز توافق حاصل شود.»

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

ساعاتی قبل‌تر پولیتیکو به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده بود که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابعی دیگر این را هم نوشته که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده است.

این جدیدترین تاریخی است که منابع غربی درباره مهلت رسیدن به توافق مطرح کرده‌اند. رسانه‌های غربی در دورهای قبل‌تر گفت‌وگوها مدعی شده بودند ایران تا پایان دسامبر برای تصمیم‌گیری بر سر توافق فرصت دارد.

دیپلمات‌های انگلیس، آلمان و فرانسه هفته پیش در بیانیه‌ای ضمن تصریح بر اینکه نمی‌خواهند برای مذاکرات «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» تعیین کنند گفته بودند که برای حصول توافق «چند هفته زمان» وجود دارد و نه چند ماه.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که ایران «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» از سوی طرف‌های مقابل را نخواهد پذیرفت.