سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی جدید درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان صحبت کرده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وبسایت کاخ سفید، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بامداد امروز به وقت ایران در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان و همچنین مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده است.

او در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: «در هفته گذشته پیشرفت کمی در مذاکرات حاصل شد و ما امیدواریم این هفته بتوانیم در مذاکرات پیشرفت داشته باشیم».

ساکی همچنین ادعا کرد اگر به زودی به توافقی در مورد احیای برجام نرسیم، گام‌های سریع هسته‌ای ایران برنامه هسته‌ای را از فایده تهی خواهد کرد؛ بنابراین اولویت آمریکا بازگشت سریع و متقابل به برجام خواهد بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حال حاضر رهبری یک هیات بین سازمانی را در دور هشتم مذاکرات در وین که سوم ژانویه از سر گرفته شد بر عهده دارد.

دور هشتم مذاکرات وین که به خاطر تعطیلات سال جدید میلادی مدتی متوقف شده بود، دوشنبه این هفته مجددا از سر گرفته شده است. این دومین مرحله از مذاکرات در دولت کنونی ایران است.

مهم‌ترین خواسته ایران در مذاکرات وین لغو تمامی تحریم‌های پسابرجامی است. مقامات کشورمان همچنین بار‌ها اعلام کرده اند که در این مذاکرات به دنبال وقت کشی نیستند بلکه آنچه می‌خواهند نتایج ملموس و تعهد طرف‌های توافق برای اجرای کامل آن است.

اظهار نظر جن ساکی در مورد اظهارات آیت الله رئیسی

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر آیت الله رئیسی و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای از اعلام نظر به صورت مستقیم خودداری کرد و گفت: «خوب، من می‌گویم که هیچ نظر مستقیمی در مورد نظرات او ندارم. باید توجه داشته باشیم که او سیاست و مخاطبان خاص خود را دارد که با آن‌ها صحبت می‌کند، درست مانند بسیاری از رهبران کشور‌های دیگر».

او گفت انتظار دارد مذاکرات بر موضوعات هسته‌ای متمرکز باشد و نه اظهارات سران کشورها.

سیزدهم دی‌ ماه آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اعلام کرد که مکتب نه با ترور از بین می رود نه با موشک. باید متجاوز و قاتل، رئیس جمهور وقت آمریکا قصاص و حکم خدا در مورد او جاری شود. دولت مردان آمریکایی بدانند که دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد. سردار سلیمانی بهترین جوانان را از یمن، افغانستان، عراق و سوریه ساماندهی و ظرفیت سازی کرد و نتیجه آن باعث مرگ داعش شد.

در حالی جن ساکی از واکنش به چنین گفته‌ای خودداری می‌کند که روز گذشته، پمپئو اظهارات آیت الله رئیسی را بی‌سابقه و یک تهدید امنیتی بزرگ دانست و خواستار آن شد تا در صورت رخ دادن اتفاقی، دولت کنونی آمریکا به ریاست بایدن مسئولیت آن را به عهده بگیرد.