آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری در واشنگتن به بحران اوکراین اشاره کرد و گفت که دستیابی به یک راه حل سیاسی با روسیه در این خصوص همچنان محتمل است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را به ارائه "روایت نادرست" مبنی بر اینکه این کشور در معرض تهدید اوکراین و ناتو برای توجیه افزایش نیرو در نزدیکی مرز خود با روسیه است، متهم کرد.

بلینکن پیش از دیدار دیپلمات‌های آمریکا و روسیه در اروپا در هفته آینده با هدف کاهش تنش بین روسیه و غرب و پس از دیدار مجازی با وزرای خارجه ناتو در اوایل روز جمعه، در وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت که روسیه سال‌ها در جهت تضعیف نهادهای دموکراتیک اوکراین، مداخله در سیاست آن، مسدود کردن انرژی و تجارت و ایجاد بی‌اعتمادی با تبلیغات و اطلاعات نادرست تلاش کرده است.

بلینکن گفت، روسیه نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ سرباز را در نزدیکی مرز خود با اوکراین مستقر کرده بود، و با توجیه این کار براساس "اطلاعات نادرست" مبنی بر اینکه اوکراین به دنبال تحریک درگیری است، برنامه‌هایی برای بسیج دو برابر این تعداد در یک زمان بسیار کوتاه داشت.

وی تصریح کرد که اگر روسیه به گفتگو برای مهار بحران میان این کشور و اوکراین تن دهد، «راه حل دیپلماتیک» همچنان امکان پذیر است. اما گفت: در صورت هرگونه تجاوز جدید از سوی روسیه با قدرت آماده پاسخگویی هستیم اما راه حل دیپلماتیک را اگر روسیه به آن تن دهد ترجیح می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده همچنین پیش‌تر در سخنانی به کی‌یف وعده داد که هیچ بحث و گفتگویی در باره اوکراین بدون حضور این کشور در نخواهد گرفت.

وی در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود همچنین بار دیگر به احتمال واکنش‌ها و پاسخ‌های بالقوه ایالات متحده و متحدانش به تجمع نیروهای روسیه در مرز این کشور با اوکراین و احتمال هرگونه تهاجم نظامی علیه کی‌یف اشاره کرده است.

مذاکرات روسیه با ایالات متحده قرار است با هدف تلاش برای تنش‌زدایی طی روزهای نهم و دهم ژانویه پیگیری شود.

مسئولان ناتو و مقامات روسیه نیز روز دوازدهم ژانویه در راستای طرحی امنیتی که پیش‌تر از سوی مسکو به اروپایی‌ها پیشنهاد شده و نیز در تلاش برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.