وزارت برق عراق با اشاره به آماده بودن پول بدهی به ایران بابت صادرات گاز، پرداخت آن را به دلیل تحریم‌های آمریکا دشوار قلمداد کرد.

به گزارش مرور نیوز، سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به پرداخت بدهی ایران، گفت: «رایزنی‌ها با طرف ایرانی در خصوص تامین گاز و پرداخت بدهی‌ها از سوی عراق همچنان ادامه دارد. دولت و نخست وزیر عراق بر پرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی ها و عوارض تاکید دارند.»

احمد العبادی در مصاحبه الفرات نیوز، اظهار داشت که موضوع تحریم‌ها تاثیر به سزایی در تاخیر پرداخت بدهی‌های ما به ایران دارد.  پول لازم در صندوق‌های امانی در آمریکا قرار دارند، اما دسترسی به آن برای پرداخت به طرف ایرانی دشوار است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چندی پیش خبرگزاری الساعه با انتشار بیانیه این وزارتخانه اظهار داشت که وزارت برق عراق در اوایل سال ۲۰۲۱ آمادگی خود را برای پرداخت کلیه بدهی تامین کننده گاز فعلی برای واردات گاز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود. وزارت برق تمام بدهی خود بابت واردات گاز از ایران به جز ماه دسامبر ۲۰۲۱ را به صندوق اعتباری واریز کرده است.

 برای سال‌ها، عراق برای واردات ۱۲۰۰ مگاوات برق و  گاز برای نیروگاه‌های برق محلی تنها به ایران متکی بوده است. این کشور ده‌ها سال است که در نتیجه محاصره و جنگ‌های پی در پی از بحران کمبود برق رنج می‌برد و قطعی‌های مکرر باعث اعتراضات مردمی به‌ویژه در تابستان می‌شود که دمای هوا گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.