مقامات ارشد طالبان اعلام کردند: تجارت دوجانبه بین تاجیکستان و افغانستان در 3 ماه اخیر از طریق گذرگاه مرزی «شیرخان بندر» افزایش بی‌سابقه داشته است.

به گزارش مرور نیوز، مقامات ارشد طالبان از افزایش بی‌سابقه تجارت با تاجیکستان بعد از به قدرت رسیدن این جنبش در افغانستان خبر دادند.

بنابر گزارش رسانه‌های افغانستان، طی این دوره صادرات 90 درصد و واردات 60 درصد افزایش یافته است.

طالبان دلیل اصلی این رشد بالا را ریشه کنی فساد در پست‌های مرزی با تاجیکستان و همچنین کاهش نرخ گمرک و مالیات را می‌دانند.

به گفته «مولوی مطیع الله» رئیس بخش فرهنگ و اطلاعات دولت طالبان در ولایت قندوز، از 20 سپتامبر تا 20 دسامبر 2021 بیش از 1.4 هزار کامیون از گذرگاه مرزی «شیرخان بندر»، به طور ویژه، 893 کامیون حامل بار از افغانستان و 1413 کامیون دیگر حامل کالا از تاجیکستان عبور کردند.

بنابر سخنان وی، در دوره مشابه سال 2020 میلادی تنها 734 کامیون (103 کامیون از تاجیکستان و 631 کامیون از افغانستان) از این نقطه مرزی عبور کرده بودند.

این در حالی است که طبق آمار رسمی طرف تاجیکستان، حجم کلی تجارت این کشور و افغانستان در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال گذشته بالغ بر 82 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی 26.1 درصد افزایش داشته است.

در کل حجم مبادلات تجاری دو کشور 93 درصد مربوط به صادرات محصولات تاجیکی است که ارزش کلی آن 79.3 میلیون دلار بوده است.

عمده ترین کالای صادراتی تاجیکستان به افغانستان برق بوده که 65 درصد از کل آن را تشکیل داده است.

قبل از به قدرت رسیدن طالبان (در اوایل آگوست سال 2021) حجم متوسط ماهانه تجارت تاجیکستان و افغانستان 9.2 میلیون دلار برآورد شده و بعد از آن به 4.3 میلیون دلار کاهش یافته است.