رهبر ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی تصریح کرد: حملات به هیأت‌های دیپلماتیک در عراق با هدف فتنه‌انگیزی انجام می‌شوند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از موازین نیوز، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» در سخنانی به حملات اخیر به هیأت‌های دیپلماتیک و مقرهای احزاب سیاسی در عراق واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر پیشین عراق در این زمینه تصریح کرد: حملات جنایتکارانه به هیأت‌های دیپلماتیک و نیز مقرهای احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق با هدف فتنه‌انگیزی انجام می‌شوند.

نوری المالکی یادآور شد: گروه‌های سیاسی به منظور مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های مخرب باید صفوف خود را منسجم و یکپارچه سازند. خواسته ما از دستگاه‌های امنیتی این است که عاملان حملات به هیأت‌های دیپلماتیک را تحت تعقیب قرار داده و آنها را برای مجازات عادلانه به قوه قضائیه تحویل دهند.

پیش از این، شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق گفته بود: هدف قراردادن منطقه سبز در شرایط حساس کنونی و با همان شیوه قدیمی توسط کسانی که در پشت پرده نقش آفرینی می‌کنند، تلاش برای برهم زدن صحنه است. از همین روی، ما تاکید می‌کنیم که تصمیم گروه‌های مقاومت این است که در شرایط کنونی حمله‌ای به سفارت آمریکا صورت نگیرد.

از سوی دیگر، مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توئیتی به حمله راکتی بامداد امروز به منطقه سبز بغداد واکنش نشان داد. وی در بخشی از این توئیت نوشته است: کسانی که به منطقه سبز حمله می‌کنند جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.

رهبر جریان صدر در بخش دیگری از پست توئیتری خود نیز عنوان کرده است: گروه‌های عامل حمله به منطقه سبز با این اقدامات خود به دنبال به تأخیر افتادن خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

در همین حال، برهم صالح رئیس جمهور عراق هم با اشاره به حمله راکتی به سفارتخانه آمریکا در بغداد گفت که هدف قرار دادن هیئت‌های دیپلماتیک و به خطر انداختن جان شهروندان بیگناه اقدامی تروریستی و مجرمانه است.

وی این دست اقدامات را ضربه زدن به منافع عراق و وجهه بین المللی این کشور قلمداد کرد. صالح افزود که هدف از زمانبندی قرار دادن هیئت‌های دیپلماتیک پیچیده کردن حقوق ملی و قانونی عراقی‌ها است.

از سوی دیگر، روز گذشته «هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» عراق هم به حملات اخیر به منطقه سبز بغداد واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: حملات اخیر به منطقه سبز و بطور کلی مقرهای احزاب سیاسی را به شدت محکوم می‌کنیم.

رهبر ائتلاف فتح عراق در ادامه سخنانش نیز یادآور شد: حملات به هیأت‌های دیپلماتیک غیر قابل توجیه است و دستگاه‌های امنیتی باید به وظایف خود در کنترل امنیت و حفاظت از شهروندان عمل کنند.

گفتنی است، ساعاتی پس از حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد طی بامداد جمعه، انفجاری در شمال بغداد گزارش شده است. بنا به گزارش العربیه، صدای انفجار در «منطقه اعظمیه» واقع در ۴ مایلی شمال منطقه سبز بغداد شنیده شد.