نماینده جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کرد آمریکا و روسیه در جنگ سرد جدیدی قرار دارند و واشنگتن خواستار تحریم و فروش بیشتر تسلیحات به اوکراین است.

به گزارش مرور نیوز، مایکل مک کال بازدارندگی را راهی برای جلوگیری از تهاجم ادعایی روسیه به اوکراین دانست و توصیه کرد تحریم‌ها علیه مسکو روی میز مقامات آمریکایی قرار بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، این نماینده جمهوری خواه آمریکا، به لزوم فروش تسلیحات بیشتر به کی‌یف برای جلوگیری از اقدامات مسکو نیز تاکید کرد.

به گفته‌ی این قانونگذار، خروج آمریکا از افغانستان باعث شده است که سران کشور‌ها از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تا کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، همگی این اقدام را به عنوان یک نقطه ضعف ببینند.

اظهارات مک کال از سوی بسیاری به عنوان ابزاری برای تحقیر سیاست دولت فعلی آمریکا تلقی می‌شود. به گفته‌ی جیمز کی گالبریت، استاد روابط دولتی و تجاری دانشگاه تگزاس، این واقعیت که آمریکا باید با عرصه سیاسی قطبی شده خود مقابله کند، ثبات جهان را به خطر می‌اندازد.

برخی از تحلیلگران معتقدند بازدارندگی آمریکا که قبلاً در نزدیکی مرز‌های روسیه اعمال می‌شد به وضعیت بن بست کنونی کمک کرده است. جوزف وایزبرگ، مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به رسانه‌ها گفت که استقرار پرسنل نظامی و تسلیحات آمریکایی در کشور‌های همسایه شوروی سابق یک تهدید تلقی خواهد شد.

ادعای احتمالی تهاجم روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین المللی قرار گرفته است. با وجود اینکه کرملین مکرراً اعلام کرد قصد ندارد به هیچ کشوری حمله کند، غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرد.

روسیه در اوایل هفته جاری یک سری مذاکرات امنیتی سطح بالا با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار کرد. در جریان مذاکرات، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که وخامت بیشتر در روابط روسیه و کشور‌های ناتو می‌تواند منجر به غیرقابل پیش بینی‌ترین و شدیدترین عواقب برای امنیت اروپا شود.

مسکو در پیشنهادات خود اعلام کرد که این ائتلاف باید به همکاری نظامی با کشور‌های پس از فروپاشی شوروی پایان دهد، ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک آن‌ها را متوقف کند، استقرار سلاح در نزدیکی مرز‌های روسیه را محدود، سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را از اروپا خارج و از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق جلوگیری کند.