شبکه روسی به نقل از کارشناسان این کشور گزارش داد پوتین و رئیسی در جریان مذاکرات مسکو، علاوه بر رایزنی‌ها درباره مسائل مختلف، مشارکت راهبردی دو کشور را تحکیم خواهند کرد.

به گزارش مرور نیوز، پایگاه اینترنتی شبکه خبری «راشا تودی» در گزارشی به بررسی محور رایزنی‌های امروز چهارشنبه ۱۹ ژانویه «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» همتای روسش که قرار است در مسکو میزبان وی باشد، پرداخت.

سرویس مطبوعاتی کرملین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد قرار است دو رئیس‌جمهور در مورد طیف وسیعی از موضوعات همکاری دوجانبه از جمله اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه تجاری و اقتصادی و همچنین موضوعات جاری بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده که در این نشست طرفین در مورد اجرای برجام نیز به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

در این گزارش به اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در سال ۲۰۲۱ اشاره شده که سفر رئیسی به مسکو را بسیار مهم ارزیابی کرده بود.

وی در این خصوص گفت: لازم است فهرستی از کل دستورکار خود را با در نظر گرفتن تغییرات در دولت ایران تهیه کنیم تا تداوم (همکاری) و زمینه‌های آن را تضمین کنیم. از نظر دوجانبه، یک دستورکار غنی برای امور اقتصادی وجود دارد.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، طرفین می‌توانند علاوه بر برجام، درباره وضعیت خلیج فارس نیز گفت‌وگو کنند.

«الکساندر ژوکوف» معاون رئیس دومای دولتی روسیه هم به خبرنگاران گفت آیت‌الله رئیسی فردا ۲۰ ژانویه در دوما سخنرانی خواهد کرد.

به نوشته راشا تودی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی که به مناسبت پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران فرستاد، تاکید کرد که روابط مسکو و تهران به طور سنتی دارای ویژگی دوستانه و حسن همجواری است و افزود: امیدوارم فعالیت شما در این مقام عالی به توسعه بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه در زمینه‌های مختلف و همچنین مشارکت در امور بین‌المللی کمک کند.

به گفته وی، این به طور کامل منافع مردم دو کشور را تامین می‌کند و در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای است.

همکاری‌های دوجانبه

یکی از محورهای مهم مذاکرات روسای‌جمهور روسیه و ایران، اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه تجاری و اقتصادی است. به گزارش راشا تودی، کارشناسان معتقدند، در برابر فشارهای تحریمی آمریکا و دیگر کشورهای غربی، این موضوع به شدت مطرح می‌شود.

«ایرینا فدورووا» کارشناس مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه به راشا تودی گفت: در این شرایط، یکپارچه‌سازی منافع اقتصادی مسکو و تهران بسیار مهم است، این امر غلبه بر پیامدهای تحریم‌ها و توسعه روابط تجاری بین کشورهای ما را ممکن می‌کند.

به نظر او، در مذاکرات مسکو، می‌توان به ویژه در مورد پروژه‌های زیرساختی مشترک مرتبط با تجارت و لجستیک گفت‌وگو کرد.

طبق این گزارش، همانطور که «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه گفت فرصت‌های بسیار خوبی در زمینه ترانزیت بین مسکو و تهران وجود دارد.

جلالی تاکید کرد: می‌توان به اهمیت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب اشاره کرد که شرایط و هزینه‌های عرضه کالا در آن ۵۰ درصد کمتر از مسیرهای دریایی سنتی است.

به گفته وی، ایران و روسیه همچنین برنامه‌هایی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی دارند.

طبق این گزارش، به گفته کارشناسان، همه این موضوعات در دیدار پوتین و رئیسی در مسکو قابل بررسی است و علاوه بر این، در جریان رایزنی‌های مسکو، طرف‌ها مشارکت راهبردی روسیه و ایران را تحکیم خواهند کرد.

ایرینا فدورووا معتقد است: این نه تنها به توسعه روابط اقتصادی و تجاری انگیزه می‌دهد، بلکه تعامل در مورد مسائل سیاسی را نیز تقویت می‌کند.

«ولادیمیر آواتکوف» از آکادمی دیپلماسی وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد که دیدار آتی روسای‌جمهور روسیه و ایران از نظر تغییر مداوم در نظام روابط بین‌الملل اهمیت اساسی دارد. به گفته وی، «به تدریج، جهان از غرب محور بودن خارج می‌شود. در این راستا، تماس بازیگران اصلی در عرصه بین‌المللی مانند مسکو و تهران در زمینه نه تنها ثبات منطقه، بلکه امنیت جهانی بسیار مهم است».

مسائل امنیتی منطقه‌ای و موضوع افغانستان

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه راشا تودی، یکی دیگر از موضوعاتی که ممکن است در مذاکرات روسای‌جمهور روسیه و ایران مطرح شود، وضعیت خلیج فارس است.

همانطور که لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ گفت «مشکلات مشاهده شده در این منطقه باید نه تنها با ایران، بلکه با سایر کشورهای ذی‌نفع در جریان مذاکرات چندجانبه، به عنوان بخشی از تشکیل کنفرانس‌هایی درباره امنیت خلیج فارس و فراتر مورد بحث قرار گیرد».

فدورووا کارشناس مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در این زمینه گفت: تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در حال تشدید است که همچنین به دلیل افزایش حضور کشتی‌ها و نظامیان آمریکایی در کشورهای خلیج فارس است. به ویژه، ما در مورد فروش سلاح توسط ایالات متحده به کشورهای عربی صحبت می‌کنیم. البته مسائل امنیتی هم خلیج فارس و هم کل منطقه خاورمیانه از زاویه سیاست غرب در مرکز مذاکرات پوتین و رئیسی خواهد بود.

این کارشناس معتقد است که وضعیت افغانستان نیز مورد بررسی دو رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، در نوامبر ۲۰۲۱، در جریان گفت‌وگوهای تلفنی بین ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور ایران، طرفین بر آمادگی خود برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کردند.

فدورووا گفت: مسئله افغانستان یکی از مهمترین مسائل است که به وضوح در دستور کار منطقه‌ای مشخص شده است. علاوه بر این، روسیه و ایران هر دو طرفدار ایجاد یک دولت فراگیر با حضور اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان هستند و در این مورد، مواضع ایران و روسیه بر هم منطبق است.

به گفته وی، روسیه و ایران کمک‌های بشردوستانه قابل توجهی به افغانستان ارائه می‌کنند و از این رو می توانند همکاری‌ها را در این راستا افزایش دهند.

فدورووا افزود: به دلیل اقدامات سهل انگارانه ایالات متحده و ناتو - خروج بی‌نظم نیروهای آن‌ها از افغانستان - وضعیت اقتصادی بحرانی در این کشور مشاهده می شود، قحطی در برخی از مناطق در حال آغاز شدن است. بنابراین همکاری روسیه و ایران در مسیر بشردوستانه برای حل و فصل اوضاع در این کشور بسیار مهم است.

اجرای برجام

در بخش دیگری از این گزارش، کارشناس مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه گفت مذاکرات روسای‌جمهور روسیه و ایران را با توجه به رویدادهای اخیر در جهان حائز اهمیت می‌داند.

او در گفت‌وگو با راشا تودی اظهار داشت: تنش فعلی در وضعیت بین‌المللی بدون شک تماس‌های بین ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی را بسیار بااهمیت می‌کند.

این کارشناس به ویژه یکی از موضوعات کلیدی که سران دو کشور می‌توانند در جریان مذاکرات مسکو درباره آن بحث کنند را وضعیت پیرامون برجام نام برد.

آواتکوف از آکادمی دیپلماسی وزارت خارجه روسیه به راشاتودی گفت: آمریکا به ایران فشار می‌آورد تا اقداماتی را انجام دهد که با آن موافق نیست. و در اینجا برای تهران مهم است که شکیبایی نشان دهد و مذاکراتی را که نه مستقیماً، بلکه از طریق واسطه‌هایی با نمایندگی پنج کشور روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه با واشنگتن انجام می‌شود، ادامه دهد. ایران سزاوار احترام است زیرا به مدت طولانی از برجام پیروی کرد علیرغم این واقعیت که آمریکا سرکشانه از آن خارج شده بود.