سازمان عفو بین الملل موسوم به "امنستی" با اشاره به شکنجه ها و خشونت هایی که علیه پناهجویان انجام می‌شود، خواستار عدم همکاری برای بازگرداندن مهاجران و پناهجویان به کشور لیبی شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بخش عربی شبکه آرتی، عفو بین المل با اشاره به شکنجه ها، ناپدیدسازی اجباری و خشونت‌ها علیه مهاجران در لیبی، از کشور ایتالیا و اتحادیه اروپا خواست که به همکاری های خود در راستای بازگرداندن مهاجران و پناهجویان به "جهنم لیبی" پایان دهند.

این نهاد حقوق بشری در کمپینی که به مناسبت پنجمین سالگرد "توافقات همکاری برای رهگیری مهاجران و پناهندگان" به راه انداخته است، تاکید کرد: در پنج سال گذشته شاهد رهگیری بیش از ۸۲ هزار نفر در دریا بودیم و همه آن‌ها به لیبی بازگردانده شدند.

این سازمان خاطرنشان کرد: زنان، مردان و کودکان تحت بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و همچنین تجاوز و خشونت جنسی، کار اجباری و قتل فراقانونی قرار گرفته‌اند.

عفو بین الملل در ادامه تاکید کرد: دولت وحدت ملی لیبی به ترویج و تقویت این خشونت‌ها و فرار از مجازات ادامه می‌دهد، مثال آشکار این مساله انتصاب اخیر "محمد الخوجه" به عنوان رئیس اداره مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی است، فردی که پیش از این ریاست مرکز بازداشت "طریق السکه" را  برعهده داشت و در آن موارد زیادی از خشونت‌های گسترده ثبت شده است.

به گفته این سازمان، همکاری با مقامات لیبی باعث می‌شود که این مردم بی پناه دچار رعب و وحشت غیرقابل تصوری بشوند و طی پنج سال گذشته کشورهای ایتالیا، مالت و اتحادیه اروپا در دستگیری ده‌ها هزار زن و مرد و کودک در دریا نقش داشته‌اند که بیشتر آن‌ها به بازدشتگاه‌هایی فرستاده شدند که شکنجه های روزانه در آن، تن را به لرزه در می‌آورد.

عفو بین الملل همچنین اعلام کرد که تعداد بی شماری از این افراد قربانی "ناپدیدسازی اجباری" شدند.