وزیر خارجه ایتالیا در جمع قانونگذاران این کشور اعلام کرد، رُم خط قرمز روسیه درباره اوکراین را می‌داند.

به گزارش مرور نیوز، «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا در جلسه مشترک کمیته‌های روابط خارجی و دفاعی مجالس نمایندگان و سنای این کشور درباره تنش‌های اخیر غربی‌ها با روسیه بر سر اوکراین اظهارنظر کرد.

«لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا که به همراه «لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا به روز سه شنبه (دیروز) در جمع قانونگذاران پارلمان این کشور حضور یافت، اعلام کرد که ایتالیا خط قرمز روسیه در قبال اوکراین را می‌داند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دی مایو موضع دولت ایتالیا درباره تنش‌های اخیر برخی کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین را در جلسه مشترک کمیته‌های روابط خارجی و دفاعی مجالس نمایندگان و سنا بیان و درباره رویکرد ناتو در آینده هم اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد که این کشور خط قرمز روسیه درباره اوکراین و گرجستان را می‌داند.

وزیر خارجه ایتالیا گفت: «ناتو نمی‌تواند از سیاست درهای باز و تعهداتی که در نشست ۲۰۰۸ بخارست برای پیوستن اوکراین و گرجستان به این اتحادیه در آینده اتخاذ شده بود، دست بکشد البته ما می‌دانیم که این یک خط قرمز برای مسکو است. از سوی دیگر، کی‌یف اصلاحاتی را که برای عضویت در ناتو باید انجام می‌داد، تکمیل نکرده است».

او که در این جلسه ویژه مشترک مجالس نمایندگان و سنای ایتالیا با موضوع بحران روسیه و اوکراین صحبت می‌کرد، اعلام کرد که ایتالیا در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین الحاق منطقه کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

لوئیجی دی مایو با بیان اینکه در اتحادیه اروپا در حال تدارک برای پاسخ دادن به حمله احتمالی روسیه به اوکراین است و این کار در حال پیگیری است، افزود: «ما از نزدیک با شرکای خود تعامل داریم تا یک بسته اقدامات پایدار، تدریجی و متناسب تعریف کنیم. ما در حال کار بر روی یک سیستم تحریمی احتمالی هستیم».

به گفته دیپلمات ارشد ایتالیا، رُم در حال تعامل با اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم روسیه در صورت حمله به اوکراین است.

وی درباره پیشنهاد اخیر آنکارا برای میانجیگری بین مسکو و کی‌یف هم اظهارنظر کرد و گفت: «ترکیه روابط تاریخی با روسیه دارد. سفیر ترکیه ریاست هیئت ناظر در اوکراین را بر عهده دارد. آنها پیشنهاد می‌کنند که می‌توان یک نشست سه جانبه در استانبول برگزار کرد اما مکان واقعی برای حل این بحران اتحادیه اروپا است».

به گفته لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا، این کشور ضمن استقبال از نقش آفرینی دیگر بازیگران برای حل بحران روسیه و اوکراین امیدوار است که فرانسه و اتحادیه اروپا به رفع این بحران و نگرانی‌های موجود بپردازند و این کار را آنها انجام دهند.

«لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا هم در این نشست ویژه در جمع قانونگذاران این کشور اعلام کرد، مسیر اصلی که دولت ایتالیا و متحدانش درباره بحران جاری بین روسیه و اوکراین باید روی آن اصرار بکنند، راه گفت‌و‌گو و مذاکره است.

وزیر دفاع ایتالیا ضمن تاکید بر لزوم گفت‌و‌گو برای حل بحران هشدار داد، حمله به روسیه به اوکراین عواقب جدی دارد.

وزیر دفاع ایتالیا در جلسه مشترک کمیته‌های روابط خارجی و دفاعی مجالس نمایندگان و سنای این کشور افزود: «اما در عین حال، ما (ایتالیا) در این عزم خود برای ارائه یک پیام روشن به روسیه شریک هستیم مبنی بر اینکه هرگونه تجاوز به کی‌یف عواقب جدی دارد».

اظهارات وزرای خارجه و دفاع ایتالیا در پارلمان این کشور درباره تنش‌های جاری بین روسیه و اوکراین در شرایطی مطرح شده که مسکو بارها اتهام‌زنی‌ و ادعاهای آمریکا و برخی متحدانش درباره حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین را رد کرده است.

مقام‌های ارشد روسیه به رغم رد ادعای تدارک این کشور برای حمله به روسیه بارها هشدار داده‌اند که مسکو مخالف عضویت اوکراین در ناتو است و آن را خط قرمز می‌داند و اقدامات لازم را برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود انجام خواهد داد.