دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد که اوضاع اراضی اشغالی فلسطین در سال ۱۹۶۷ از جمله قدس همچنان چالش بزرگی برای صلح و امنیت جهانی است.

به گزارش مرور نیوز، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه اوضاع اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس همچنان چالش بزرگی برای صلح و امنیت جهانی است، گفت که وعده جهانی برای استقلال دولت فلسطین محقق نشده است.

گوترش به اوضاع نابسامان سیاسی، اقتصادی و امنیتی اراضی اشغالی فلسطین اشاره کرد و گفت که فلسطینیان از خشونت زیاد، نبودن امنیت و از دست دادن خانه‌ها و املاک خود توسط نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان رنج می‌برند.

دبیر کل سازمان ملل این سخنان را در افتتاحیه نخستین نشست کمیته این سازمان برای بررسی اوضاع ملت فلسطین و حقوق غیرقابل تصرف آن در سال جدید، بیان کرد و گفت که جامعه جهانی به تشدید تلاش‌های جمعی برای حل منازعه و پایان دادن به اشغالگری همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل، قانون بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه، نیاز دارد.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»،دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت که هدف همچنان تشکیل دو دولت اسرائیل، دولت مستقل فلسطین و دموکراتیک است که در کنار یکدیگر در صلح و مرزهای امن مطابق با خط مرزی ژوئن ۱۹۶۷ زندگی کنند و قدس پایتخت مشترک هر دو دولت باشد.

گوترش با اشاره به اینکه هیچ طرح جایگزین دیگری برای این راه‌حل وجود ندارد، گفت که دیدارهای اخیر مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل امیدوارکننده بوده و هر دو طرف را به گسترش این تماس‌ها دعوت کرد.